Overeenkomsten Oosterse en Westerse krijgskunst

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
Insane
Beheerder

Overeenkomsten Oosterse en Westerse krijgskunst

Berichtdoor Insane » Do 13 Sep 2012 16:37

Een tijdje geleden heb ik deelgenomen aan een curus week met middeleeuwse Europese krijgskunsten.

Tijdens die week heb ik het een en ander gezien en geleerd, en ik zag heel wat overeenkomsten met diverse oosterse krijgskunsten die ik heb beoefend en gezien.

Daarop op werd gereageerd op een manier dat ik genoodzaakt was een aantal posts te verwijderen.
Maar de discussie vond ik interessant dus wil hem graag op een vriendelijk manier verder voeren in dit topic.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Insane
Beheerder

Re: Overeenkomsten Oosterse en Westerse krijgskunst

Berichtdoor Insane » Do 13 Sep 2012 16:58

De cursus week bestond uit lessen in het anderhalfhands zwaard.
Verder waren er iedere dag diverse wokshops met vele andere wapens en ook ongewapend gevecht.

Mijn beeld van Europese krijgskunst was dat het vrij log en traag was, maar in werkelijkheid is het heel dynamisch en divers.
Zo heeft het Europese zwaard 2 snijkanten maar ook de pommel en pareerstang zijn geduchte wapens.
Dus veelzijdigheid is kenmerkend voor het Europese zwaard, ook de halfzwaard technieken het zwaard met 1 hand op het handvat en 1 hand op de kling vasthouden liegen er niet om.

Verder zag ik ook de nodige klemmen en worpen zowel met als zonder wapens.
Het was een openbaring maar eigenlijk ook logisch.

Want vechten/oorlogvoeren is en blijft hetzelfde ongeacht waar je dat ook leert of ontdekt.
En bio-mechanica blijft bio-mechanica, een worp of klem werkt door bepaalde principes dus in mijn ogen verklaarde dat de overeenkomsten die ik zag tussen oosterse en westerse krijgskunsten.

Ik heb er natuurlijk maar een week van mogen mee maken dus heb nog maar het topje van de ijsberg gezien.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Vr 14 Sep 2012 5:13

Inderdaad zeer interessant. Als we de tradities even buiten beschouwing laten en ons puur richten op onderzoek is het voor elke martial artist interessant ongeacht achtergrond. Binnenkort doe ik mee aan een cursus speer vs zwaard van sibpalki, zelf heb ik geen ervaring met zwaard vs iets anders. Wat me ook opviel is dat in veel culturen gebruik werd gemaakt van schilden, misschien net zo wijdverbruikt als een speer door de eeuwen heen. Ik vraag me af wie er ervaring mee heeft. Het lijkt me weer een hele andere dimensie om ook met een schild zowel aanvallend als verdedigend te kunnen omgaan. Schilden zijn er natuurlijk in allerlei soorten en maten maar we mogen aannemen dat de basisprincipes in elke cultuur of periode nagenoeg hetzelfde waren. Wat ik aan europese zwaarden ook interessant vindt is de impact en de levensduur. wat voor soort staal was het nou eigenlijk? Er zijn ook op vele fora hele discussies geweest over blokken, pareren met een katana en hoe en welke delen dan wel of niet zouden worden gebruikt. Zijn deze discussies er ook wel over Europese zwaarden? :) Zo een aantal vraagjes voor deze topic lol :) groetjes jeroen

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Vr 14 Sep 2012 7:33

Wat voor soort staal weet ik niet precies, maar de techniek van diverse soorten samen voegen bestaat al heel lang.
Zo hebben de Japaners Tamahagane, en in India pulat/wootz, Perzie Damascus etc.

En hier in Europa hadden we Pattern welded steel (ik weet even de NL term niet meer)
Zo kun je harde en flexibele soorten samenvoegen om de eigenschappen ook aan het zwaard te geven.
Er zijn zelfs Europese zwaarden gevonden die een harde snijkant hadden en een zacht middenstuk net als de japanners maar dan met 2 snijkanten.

Maar het grootste verschil werd bepaald door de smid, zijn techniek en kunde bepaalt of het een goed zwaard wordt. Zelfs met wat minder goed materiaal kan je een fatsoenlijk zwaard maken als je weet wat je doet en wat het staal nodig heeft.

Het belangrijkste voor Europese zwaarden was wel dat het flexibel was. Een verbogen zwaard kan je nog gebruiken maar een gebroken zwaard kost je je leven.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Za 15 Sep 2012 1:15

http://www.knightsedge.com/s-123-history-of-swords.aspx

Goeie link :) history of swords timeline :)

Eamane

Berichtdoor Eamane » Ma 15 Okt 2012 15:54

Bij wie ben je geweest? :)

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Vr 08 Feb 2013 16:01

Er was laatst een verrassingsworkshop (vorig jaar) ook van een middeleeuwse zwaardkust en uit die tijd een korte introductie tot italiaans mesvechten.

Ik moet zeggen als beoefenaar van iaido, ik ben zeker onder de indruk van westerse middeleeuwse krijgskunsten.
Ik ben ook geabonneerd op een blad uit Amerika waar oosterse en westerse zwaardkunsten hand in hand gaan. Zo grappig om te zien. Het kan dus. :)

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”