Fight Science (National Geographic)

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
Richard

Berichtdoor Richard » Do 16 Nov 2006 22:42

Nou heb nu een stukje gezien:
Het commentaar is echt über saai...
En ze trekken wel erg makkelijk conclusies: De kracht van een tae kwon do beoefenaar is dus bla bla bla

Ja tuurlijk.... :roll:

- AKA Dragon's Roar

sjors

Berichtdoor sjors » Vr 17 Nov 2006 9:54

Ik kon helaas van het geheel niet erg onder de indruk komen, vooral niet van dat gedeelte van de breektesten, dat typisch amerikaanse gebral erbij en de "wetenschappelijke conclusies" die daar bij getrokken werden.
Bijna iedere getrainde vechtsporter ( en niet-vechtsporter die wel eens met dit bijltje gehakt heeft) kent dit gebeuren; je ziet gewoon in de vertraagde filmopnamen wat er gebeurd en er wordt doodleuk door de "wetenschappers" het tegenovergestelde verklaard...
Wees dan eerlijk en haal eens die eeuwige latjes tussen de betonblokken uit en probeer dan eens de helft of zelfs maar een kwart door te slaan, kan je dat dan ben je een knappe jongen!

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Vr 17 Nov 2006 10:02

Ik was ook een tikkie teleurgesteld, vooral ook over de "wetenschappelijke" conclusies. Maar hoe ze iedere keer lieten zien hoe de energie zich verplaatste en de gevolgen daar van, dat vond ik wel interessant.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Peter

Berichtdoor Peter » Di 12 Dec 2006 1:01

Ik las net op het forum van kung fu films.nl dat ze in Fight Science een battle ready katana vergelijken met een flexibele dao, en dan wonderbaarlijk Japanse zwaarden als superieur bestempelen t.o.v. Chinese zwaarden. Goed onderzoek zeg

Helemaal mee eens. Ze hebben duidelijk niet hun huiswerk gedaan bij fight science. Het enige wat ik zie is de herhaling van de vooroordelen die er zijn binnen de krijgskunst. De Chinese zwaarden die men liet zien hadden niets te maken met waar China vroeger de oorlog mee aanging. Als dat zo zou zijn, zou China namelijk niet zo groot zijn als het nu is.

De Japanse smeedkunst is in de late Tang dynastie (8e eeuw na Christus) uit China overgewaaid naar Japan, en Japan heeft er dus helemaal geen monopolie op. Sterker nog, de smeedkunst in China bleef evolueren en door de grote rijkdom aan grondstoffen dat het land had (en Japan niet) konden de Chinese keizerlijke werkplaatsen het beste erts uit alle hoeken van het rijk laten komen.

Wanneer je oude Ming texten gaat bekijken zie je ook dat zelfs toen China nog erg veel lange twee handers had. Waarom zijn ze ervan af gestapt? Evolutie. De Chinezen vochten aan vele fronten: Tegen de V.O.C. op Taiwan, de Mongolen en Russen uit het Noorden, ze trokken zelfs twee keer de Himalayas over om Nepal en India ervan langs te geven, etc. Steeds dus moesten de Chinese legers innovatief zijn tegen nieuwe tegenstanders en dit resulteerde in een grote verscheidenheid aan wapens. Waarom hier niet zoveel over bekend is, komt door de Culturele Revolutie waar vele oude tradities werden afgebroken. Chinese smeden zijn nog bezig weer op het niveau te komen waar ze zo'n 100 jaar geleden waren. Dit terwijl de smeedkunst in Japan nooit is uitgestorven.

Wat ook opvallend is dat alleen de Japanse boog bij het verhaal word betrokken. De Mongoolse / Manchu / Chinese composiet reflex boog is verreweg het beste afstandswapen geweest tot de komst van achtergeladen vuurwapens. Het is ook niet verwonderlijk dat het grootste rijk ooit (dat van de Mongolen in de 13e en 14e eeuw) is gevestigd met deze boog. Het is ook het enige leger in de geschiedenis geweest dat Rusland in de winter aanviel, en won.

-Peter

We are what we frequently do, excellence then is not an art but a habit.

-Aristotle

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Do 12 Jul 2007 16:15

Voor degene die het niet gezien hebben: Jullie heb niks gemist ( vind ik )
Een teakwondoka met een katana? eehmm dat klopt niet helemaal...
Ik vond het eerlijk gezegd een programma van niks.

Crypto

Berichtdoor Crypto » Do 12 Jul 2007 20:01

beetje late feedback ofniet :wink: hahaha achja,
ik vond het wel grapig om gezien te hebben en zeker als je er niet te serieus naar keek :wink:

水 土 火 空

- Toine

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Ma 30 Jul 2007 9:11

littlesamurai schreef:Voor degene die het niet gezien hebben: Jullie heb niks gemist ( vind ik )
Een teakwondoka met een katana? eehmm dat klopt niet helemaal...

Ik heb me hier ook compleet groen en geel aan geërgerd. Staat er zo'n pipo in z'n blote bast een partij te hakken alsof ie in een hollywood martial arts productie zit.

Wel mooi dat er een tameshigiri demonstratie in zat waarvan ik wel het idee had dat het authentiek was.

=Death is the road to awe=

Tim Geelen

Berichtdoor Tim Geelen » Ma 30 Jul 2007 19:01

Kusanagi no ken schreef:Wel mooi dat er een tameshigiri demonstratie in zat waarvan ik wel het idee had dat het authentiek was.

Is Obata Toshishiro Sensei, ontwikkelaar van Shinkendo.
Hij is geschoold en instructeur geweest in Yagyu Ryu, Toyama Ryu en Nakamura Ryu Batto-do. Oh ja, hij maakte ook deel uit van een elite team van krijgskunstenaars dat advies, choreografie en stunts door voor films.

De ouderen onder ons herkennen hem misschien als de rechterhand van Shredder uit de oude Teenage Mutant Ninja Turtles film.

;)

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Ma 30 Jul 2007 20:51

Tim Geelen schreef:De ouderen onder ons herkennen hem misschien als de rechterhand van Shredder uit de oude Teenage Mutant Ninja Turtles film.

;)

Bwhahahaaaa, no shit? Leuk weetje!

=Death is the road to awe=

Alistar

Berichtdoor Alistar » Ma 15 Okt 2007 18:21

In elk geval, het zijn heruitzendingen want ik heb al een hele tijd terug een aflevering gezien op national geographic, en het was best wel interessant. tuurlijk zijn veel van hun "feiten" te verwaarlozen, maar je steekt er wel iets van op!
ik zou toch maar eens kijken...

Tsuyokereba Iki, Yowakereba...Shinu!!!

Richard

Berichtdoor Richard » Ma 15 Okt 2007 18:36

Alistar, dit onderwerp stamt uit aug 2006, toen was het nog nieuw :lol:
Ik hoop trouwens dat de serie Human Weapon ooit in NL te zien is, dat is echt een super serie. Check History Channel

- AKA Dragon's Roar

Alistar

Berichtdoor Alistar » Di 16 Okt 2007 0:57

:oops: had het kunne weten... :oops:

Tsuyokereba Iki, Yowakereba...Shinu!!!

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 16 Okt 2007 2:18

Maak je maar niet druk, deze film wordt nog vaak genoeg herhaald.
Zowel Fight Sience, top 10 kung fu killer weapons ( met op 1 de vliegende Guillotine ) en het maakproces van een katana. :D

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Do 13 Dec 2007 21:02

Dragon's Roar schreef:Alistar, dit onderwerp stamt uit aug 2006, toen was het nog nieuw :lol:
Ik hoop trouwens dat de serie Human Weapon ooit in NL te zien is, dat is echt een super serie. Check History Channel

Ik weet niet of je er al veel afleveringen van hebt gezien, maar HIER kun je een aantal volledige afleveringen kijken als je die 'veoh player' downloadt ;). Overigens zijn mensen er op Amerikaanse MA fora niet echt positief over, en die mening moet ik delen - er wordt weinig ingegaan op de échte vechtkunsten enz...

Overigens, om weer off topic te gaan, ik was niet zo hel erg gecharmeerd van het fight science programma, vooral omdat ze een taekwondoka met dat zwaard lieten 'spelen'... Verder schijnen er ook vraagtekens geplaatst te kunnen worden bij de ninjutsu persoon mbt legitimiteit van wat hij zegt enz. Maar ja, ze hebben hun best gedaan en het is best vermakelijk, niet?

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Do 13 Dec 2007 22:22

Mwoch, we kunnen ze wel een hoop gaan afzeiken, maar in zo'n korte tijd zoveel dingen uitgebreid behandelen gaat gewoon niet. Het is denk ik ook niet voor gevorderden bedoeld, maar meer om mensen voor het onderwerp te interesseren. Als die interesse gewekt is gaan ze vanzelf verder zoeken, en worden ze wel weer wijzer. :)

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”