Beoefenen budo

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
Jetfire

Re: Beoefenen budo

Berichtdoor Jetfire » Do 20 Sep 2012 23:00

@Insane, je slaat de spijker op de kop.

@ meneer T. bedankt voor het recht zetten van het een en ander :D

@ Sjaak, je bent een kampioen in voorbarige conclusies trekken. Zonder enige info doe je allerlei uitspraken over iemand die je niet eens kent. Het zou me niet verbazen als je op dezelfde manier aan je mening over KSR komt.

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Zo 14 Okt 2012 4:14

Dit soort discussies over restauratie, traditie van krijgskunsten worden op een serieuzere toon gevoerd bij een andere groep waar ik zit maar dan over koreaanse traditionele kunsten. Ook al is het niveau van kennis zeer hoog ook daar komen ze niet tot eenduidige conclusies. Ik zal een voorbeeld geven, niet op dat forum maar op een ander forum was ik een nogal erg narrow minded en denigrerende post tegengekomen over hoe koreaanse arts niet traditioneel zouden zijn maar japanse lijnen wel. Om hier even niet verder op in te gaan, de materie is best 'ingewikkeld' op academisch niveau maar gewoon als voorbeeld. Deze man die dit schreef was Dave Lowry, een wellknown writer en beoefenaar van een oude klassiek japanse zwaardschool, ik heb twee wonderschone boeken van hem gelezen maar moest toch wel concluderen dat zijn kijk erg beperkt was na het lezen van zijn stelling. Typisch van een westerling die heelveel begrijpt maar het toch niet snapt in essentie wat martial arts voor anderen kan betekenen en ook dat budo niet in 1 historische of filosofische context te plaatsen is. Me hakama zakte echt af van die post omdat ik dacht dat die man echt wel een inzicht had. ...heeft ie ook maar op zijn eigen gebied maar dat is nou juist zo beperkend. Als ik de oprechte pogingen hier zie, tussen de niet zo vriendelijke toontjes door kun je concluderen dat hier ook ieder een ander referentie kader heeft. Ik heb ook posts gelezen van gebande leden die eenzelfde soort stelling verkondigde als Sjaak over klassieke scholen. Ik zat me te bedenken, ook al is daar een groot gedeelte van waar, waar ligt het probleem? En de scholen die wel intacte lijnen zouden hebben (wat ik overigens ten zeerste betwijfel, prachtige opmerking van Mr. T over evolutie, denk een betere kijk op lijnen of ontwikkeling van welke traditie jong of oud, bugei, gendai, whatever.), wat is het probleem? Uiteindelijk gaat het toch om de kwaliteit en inzichten van de mensen die nu leven en trainen en dat weer verder uit te dragen mocht daar behoefte aan zijn. Er zijn altijd mensen die zichzelf beter vinden dan anderen omdat zij die stijl doen etc. So What? Het grootste gedeelte van martial artists is misschien niet bezig met historie of filosofie van wat hij of zij beoefend maar dat maakt deze persoon niet minder. Ieder heeft een andere reden om te doen wat ie wil beoefenen. En in de kern zal dat niet heeelveel verschillen lijkt me.

Dan het volgende, zowel koreaanse als europese gerestaureerde arts hebben misschien geen continues lineage maar dat wil niet zeggen dat het gefabriceerd is. En ook wat modernere japanse kunsten betreft geld hetzelfde, er volgt altijd aanpassing of toevoeging of weglating. dat is een nogal grillig maar heel menselijk en begrijpelijk proces. Dit gebeurde niet alleen nu, maar toen ook al. Vandaar dat veel in de mist der nevelen niet meer te achterhalen valt van hoe bepaalde dingen waren, zelfs al zijn er tekeningen, boeken, scrolls of leraren overgebleven uit die tijd. Het nadeel van mondelinge overdracht is simpelweg dat zij niet te verifieren valt en ondersteunende materialen moet je echt historicus zijn wil je dat kunnen plaatsen in die tijd en hoe dat ..wederom geinterpreteerd wordt nu. Als ze duizend jaar geleden video hadden gehad, hadden ze het zeker gebruikt. Maar het is niet zo dus moeten we het doen met 'levende' meesters, of beter gezegd de mensen met wie je traint in het hier en nu.

Een echte budoka zal nimmer een andere traditie, stijl of mens denigreren omwille van zijn eigen grootsheid. Er is niet 1 waarheid. Al onze meningen, ook die van mij zijn uiterst subjectief dus met modder gooien is onzinnig.

Ik ben zelf nu ook weer wat verder op mijn pad en ik kom er steeds meer achter dat wat eerst tegengesteld lijkt, zelfs in didactische en filosofische verschillen tussen scholen oud en nieuw, japans en niet japans, dat er uiteindelijk geen tegenstelling is. Omote en Ura zijn als verschillende facetten van een diamant zoals Karl Friday het stelt in zijn boek over kashima shin ryu. Ben het zeker met hem eens. :)

Weet zeker dat de meesters uit oude tijden naar hun inzichten en lichamelijke capaciteiten al naar gelang hun weg gingen. hetzij in traditie, hetzij alleen. Wat daarvan bewaard is zoals de vinger die naar de maan wijst. Het gaat niet om de vinger. ^^ Wij zouden allemaal even moeten mediteren en de vinger laten voor wat het is en naar de maan gaan staren.

Osu.

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Zo 14 Okt 2012 4:33

p.s. en Sjaak in Japan weten ze ook niet alles hoor ^^ de grens tussen realiteitsbesef en folklore kan erg dun zijn. Elke cultuur heeft zo zijn Dik Troms en Don Quichottes en King Arthurs. Het ontstaan van legendes en mythevorming is universeel. Wat zou er echt waar zijn over het leven van Miyamoto Musashi? Maar doet het ertoe? Zijn boek inspireert nog velen en ook vast wel beoefenaars die na ons zullen komen en dat is natuurlijk niet beperkt tot de mensen die hedendaags niten ryu stijl beoefenen.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Ma 15 Okt 2012 22:39

Ik zal een voorbeeld geven, niet op dat forum maar op een ander forum was ik een nogal erg narrow minded en denigrerende post tegengekomen over hoe koreaanse arts niet traditioneel zouden zijn maar japanse lijnen wel.

Om niet academisch te doen (ben geen academicus), maar realiseer je wel dat Korea geen traditionele krijgskunsten meer bezit. Alles wat daar nu zit is "modern". Daar is absoluut niet mis mee, maar traditioneel is het niet. Voor traditie heb je wel wat meer jaren nodig.

Deze man die dit schreef was Dave Lowry, een wellknown writer en beoefenaar van een oude klassiek japanse zwaardschool... moest toch wel concluderen dat zijn kijk erg beperkt was na het lezen van zijn stelling.

Juist zijn kennis, door het vergrootglas van de vele budo die hij heeft beoefend, geeft een wijde blik. Dat jij je daar niet in kan vinden ligt aan jou. Is overigens niets mis mee, dat is jou kijk op dingen.

Typisch van een westerling die heelveel begrijpt maar het toch niet snapt in essentie wat martial arts voor anderen kan betekenen en ook dat budo niet in 1 historische of filosofische context te plaatsen is.

Je valt hier in dezelfde valkuil als vele andere. Er is een reden voor die beperkte kijk, klassieke budo vragen om een diepte studie. Budo staat bij vele (ook voor mij) voor Japanse krijgskunsten. Niet meer en niet minder. Alle andere krijgskunsten en vechtsporten staan dan niet voor budo. Dat betekend niet dat andere krijgskunsten/vechtsporten minder zijn, maar ze vallen niet onder budo.

Uiteindelijk gaat het toch om de kwaliteit en inzichten van de mensen die nu leven en trainen en dat weer verder uit te dragen mocht daar behoefte aan zijn. Er zijn altijd mensen die zichzelf beter vinden dan anderen omdat zij die stijl doen etc. So What? Het grootste gedeelte van martial artists is misschien niet bezig met historie of filosofie van wat hij of zij beoefend maar dat maakt deze persoon niet minder. Ieder heeft een andere reden om te doen wat ie wil beoefenen. En in de kern zal dat niet heeelveel verschillen lijkt me.

En daar zit het verschil tussen wat jij ziet als budo en wat ik zie als budo. Wil je groeien, dan zal de historie of filosofie moeten bestuderen. Alleen een beetje technieken beoefenen zorgt voor een verarming van jezelf. Ik ben een voorstander van het principe dat het trainen en het bestuderen van de bijbehorende literatuur als één moeten worden gezien. En ja, ik vind sommige stijlen pure onzin (en nee, ik vind mij niet beter).

Dan het volgende, zowel koreaanse als europese gerestaureerde arts hebben misschien geen continues lineage maar dat wil niet zeggen dat het gefabriceerd is.

Dat zegt het juist wel. En dat is voor vele het probleem. Iets wat continu wordt beoefend evolueert, maar de principes blijven. Aanpassingen aan de tijdsgeest en veranderende lichamen en concurrerende scholen zijn normaal. Als je dat niet hebt, geen continueerde lijn, vallen er gaten in de principes. Hoe langer een kunst niet wordt beoefend, des te groter het gat dat moet worden opgevuld. Waardoor de kans op fouten en onzin toe neemt. Deze fouten kunnen beperkt blijven, dat hangt van een hele hoop factoren.

Een echte budoka zal nimmer een andere traditie, stijl of mens denigreren omwille van zijn eigen grootsheid. Er is niet 1 waarheid. Al onze meningen, ook die van mij zijn uiterst subjectief dus met modder gooien is onzinnig.

Niet mee eens. Je hebt een beetje geromantiseerd beeld van een budoka. We zijn allemaal mensen en het is de aard van mensen om te (be)oordelen. Zelf Musashi veroordeelde andere scholen (al dan niet terecht). In de Go No Rin Sho staat het gewoon.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Di 16 Okt 2012 16:18

In de Go No Rin Sho staat het gewoon.

Ik bedoelde natuurlijk Go Rin No Sho.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Do 08 Nov 2012 5:07

Beste meneer T ik denk dat wij langs elkaar heen praten zoals gewoonlijk. Ikzelf ben voorstander en beoefenaar in de zin van Bun Bu Ichi Ryu Do. Verdieping komt niet door Beperktheid van hokjesdenken. En dat is wat ik in het artikel van Dave wel aantrof. Ik vind je argument dat tijdsspanne de graadmeter zou zijn voor traditioneel of niet traditioneel en daarmee fabricatie of niet budo zijnde erg kort door de bocht en inderdaad het mist in mijn ogen elke filosfische of historische onderbouwing om zoiets plats te zeggen. Maar misschien hebben wij wel andere boeken gelezen en met andere japanologen, historische onderzoekers en filosofen gepraat. Dat is best mogelijk. Wat ik vaak in je betogingen mis is de context waarmee je dingen beweert. Hedendaagse beoefening van budo zoals kendo of iaido heeft een context en een reden waarom bepaalde dingen gedaan worden. Dat deze context verandert is mag duidelijk zijn. Ik vind het wel interessant wat jij als boefenaar van modern kendo en muso shinden ryu iaido (in mijn ogen niet klassiek om vele redenen) nou beter zou maken dan bevoorbeeld iemand die vanuit een geheel ander perspectief traint. Ik denk als ik zo vrij mag zijn, dat jou valkuil dezelfde is als die van Dave Lowry namelijk een kapstok zoeken om te rechtvaardigen dat wat jij beoefend HET ECHTE is zoals jehova's dat zo luid verkondigen dat zij het enige ware geloof bezitten. Aan jou het woord om een genuanceerd beeld neer te zetten. :)
Of ervaar je ook dat de mensen die je bevoorbeeld ziet op seminars en van gefabriceerde stijlen komen dat zij slechter zijn in wat ze doen? Of dat ze geen kennis bezitten over geschiedenis van budo of martial arts? Dat lijk je een beetje allemaal te zeggen maar ik kan het fout hebben natuurlijk :)

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Do 08 Nov 2012 5:17

Wat ik eigenlijk ook niet snap is dat je zegt geen academicus of historicus te zijn maar wel iets aanhaalt over kritiek op andere scholen in wat er staat in het boek van Miyamoto Musashi.

Wie heeft hier nu een romantisch of beperkt beeld? :) Geschiedkundig zou ik er niet al te veel op leunen. Gewoon een tip voor je mocht je je echt willen verdiepen in de geschiedenis van Japan en dan in relatie tot de ontwikkeling van hedendaags budo.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Do 08 Nov 2012 5:34

Je valt hier in dezelfde valkuil als vele andere. Er is een reden voor die beperkte kijk, klassieke budo vragen om een diepte studie. Budo staat bij vele (ook voor mij) voor Japanse krijgskunsten. Niet meer en niet minder. Alle andere krijgskunsten en vechtsporten staan dan niet voor budo. Dat betekend niet dat andere krijgskunsten/vechtsporten minder zijn, maar ze vallen niet onder budo.

Beste meneer T het mag duidelijk zijn dat wij beiden een andere opvatting over budo hebben. Ik zou het woord beperkt ook niet gebruiken in dezelfde zin als verdieping. Dit is echt pure onzin in mijn optiek. Er is geen enkele onderzoeker die deze twee-heden zou kunnen verenigen. Waar je eerder op doelt is de verdieping door beperking zoals bevoorbeeld in de Edo periode het geval was in Japan zelf. Beperking van contact met de buitenwereld bevoorbeeld. Echter in de huidige samenleving geplaatst ben je dan geen beoefenaar maar eerder een conservator van een 'traditie' in een bepaalde periode van Japan. In de enge zin van de betekenis van budo zou je zeker kunnen zeggen dat dezen voortvloeien uit bepaalde krijgskunsten. Sommigen doorontwikkelt, anderen niet of hetzij worden nog steeds doorgegeven op bepaalde wijze. Maar in de ruime zin behelst budo een principe en idealen waarvan ik zeker weet dat zij niet geclaimed kunnen worden door een stel fanatici in hakama's. Dat jij maar ook ik wel die hakama's aantrekken wil nog niet zeggen dat wij automatisch onderdeel zijn van de traditie in enge zin en zoals menig lezer wel zal vermoeden ook niet in ruime zin. budo is nog steeds in ontwikkeling. :)

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Ma 12 Nov 2012 13:33

Beste meneer T ik denk dat wij langs elkaar heen praten zoals gewoonlijk.

Ik denk dat dat best mee valt, we zijn het gewoon niet helemaal eens :wink:
Ikzelf ben voorstander en beoefenaar in de zin van Bun Bu Ichi Ryu Do.

Ook ik ben geloof in Bun Bu Ichi. Dan zijn we het daar in ieder geval over eens.
Verdieping komt niet door Beperktheid van hokjesdenken. En dat is wat ik in het artikel van Dave wel aantrof.

Het hokjes denken is heel gewoon in Budo. Dat is hoe ik het ervaar (en prettig vind). Dit is hoe er in budo veelal structuur wordt gebracht. Het heeft zijn voor- en nadelen. Maar ieder zijn ding toch?
Ik vind je argument dat tijdsspanne de graadmeter zou zijn voor traditioneel of niet traditioneel en daarmee fabricatie of niet budo zijnde erg kort door de bocht en inderdaad het mist in mijn ogen elke filosfische of historische onderbouwing om zoiets plats te zeggen. Maar misschien hebben wij wel andere boeken gelezen en met andere japanologen, historische onderzoekers en filosofen gepraat. Dat is best mogelijk. Wat ik vaak in je betogingen mis is de context waarmee je dingen beweert.
Ok. Eens kijken of ik dit kan uitleggen. Ik vind pas iets een traditie (traditioneel) als iets voor langere tijd plaats vind.
Laat ik een knullig voorbeeld gegeven. Als ik een jaarlijkse pannenkoek bakwedstrijd organiseer, wanneer wordt het een traditie?
Iets moet ook echt uit kristalliseren. Een mooi voorbeeld is Tae Kwon Do. Een vechtsport die duidelijk nog niet zijn vorm heeft gevonden. Oorspronkelijk afkomstig van het Shotokan karate, gemixed met traditionele Koreaanse elementen. Nog niet zo lang geleden weer een radicale verandering ondergaan om Olympisch te kunnen worden en er is zelfs (volgens mij pas sinds dit jaar) elektronische score telling. Het bestaat al een jaar of 50, maar het is duidelijk aan nog te veel verandering onderhevig om echt traditioneel te kunnen noemen. Daarbij zijn traditionele (oorspronkelijke) veranderd/verwijderd en is wat Koreaans nationalisme toegevoegd.
Ik zeg niet dat er wat mis mee is, de Koreanen hadden hier hun reden voor. Maar dat maakt het nog niet traditioneel (nog niet).
Om het in mijn ogen traditi(oneel) te noemen zal een enigszins stabiele vorm moeten ontstaan en deze vorm vast moeten kunnen houden. Dat kost tijd. Evolutie is onvermijdelijk in iedere krijgskunst, dus enige verandering is in mijn ogen toelaatbaar.
Ik vind het wel interessant wat jij als boefenaar van modern kendo en muso shinden ryu iaido (in mijn ogen niet klassiek om vele redenen) nou beter zou maken dan bevoorbeeld iemand die vanuit een geheel ander perspectief traint.
Laat ik voorop stellen dat wat ik doe niet zie als beter dan dat van een ander. Ik vind het ook niet fijn dat er zoiets wordt geïnsinueerd. Er zijn wel dingen die ik anders zie.
Tussen klassiek en traditioneel maak ik onderscheid. Klassiek zijn de oude scholen (koryu). Traditioneel, voor mij, zijn de stijlen/scholen die klassiek zijn of afstammen van klassieke stijlen (kendo, iaido, judo, aikido). Kendo is overduidelijk traditioneel, maar niet klassiek. Over Muso Shinden Ryu zijn vele opvattingen, voor allen is wat te zeggen.
Ik denk als ik zo vrij mag zijn, dat jou valkuil dezelfde is als die van Dave Lowry namelijk een kapstok zoeken om te rechtvaardigen dat wat jij beoefend HET ECHTE is zoals jehova's dat zo luid verkondigen dat zij het enige ware geloof bezitten. Aan jou het woord om een genuanceerd beeld neer te zetten.
Of ervaar je ook dat de mensen die je bevoorbeeld ziet op seminars en van gefabriceerde stijlen komen dat zij slechter zijn in wat ze doen? Of dat ze geen kennis bezitten over geschiedenis van budo of martial arts? Dat lijk je een beetje allemaal te zeggen maar ik kan het fout hebben natuurlijk
Als ik dit lees denk ik dat ik de essentie van mijn tekst niet goed heb weten over te brengen. Wat is beoefen is budo. Dit valt onder de kapstok van de krijgskunsten. Laat ik voorop stellen dat ik niet geloof dat ik het enige pad bewandel. Vele wegen leiden naar Rome. Dit is mijn weg, wat een ander doet mag hij zelf weten.
Ik kom eigenlijk maar weinig mensen tegen van gefabriceerde stijlen. Ik probeer ze eigenlijk te ontwijken omdat het mij gewoon niet interesseert wat ze doen. Misschien zijn ze wel heel goed in wat ze doen, maar het blijft gefabriceerd.
Er is niets mis met het ontwikkelen van een eigen stijl, als het maar gebeurd met een goed ontwikkelde achtergrond. Een mooi voorbeeld in de ontwikkeling van Shinkendo. Een man met een gedegen achtergrond ontwikkeld zijn eigen krijgskunst. Een stijl met een eigen curriculum en gedachte goed (waar ik me niet altijd ik kan vinden). Geen fabricage.
Ik heb ook zooi voorbij zien komen, half youtube staat er vol mee. Ik ga hier niet verder op in. Ik heb geen zin in modder gooien. Bij deze mensen mensen zie je inderdaad dat ze geen idee hebben wat ze doen (door gebrek aan achtergrond).
Ik geniet van zowel traditionele als niet traditionele krijgskunsten. Ik zal een deel nooit beoefenen, maar ik kijk er graag naar.
… wel iets aanhaalt over kritiek op andere scholen in wat er staat in het boek van Miyamoto Musashi.
Wie heeft hier nu een romantisch of beperkt beeld? Geschiedkundig zou ik er niet al te veel op leunen.
Och, je leest wel eens wat. Maar het valt wel mee hoor. Zo’n romantisch beeld heb ik niet hoor. MM is nou ook niet echt een rolmodel (het “winnen” van een duel van een kind door hem in de val te lokken is nou niet echt het toonbeeld van voorbeeldig gedrag).
Beste meneer T het mag duidelijk zijn dat wij beiden een andere opvatting over budo hebben.
Dat is prima.
budo is nog steeds in ontwikkeling.
Helemaal mee eens.

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Di 27 Nov 2012 23:05

hahahahahha

hier ook al mannen? ik begrijp hier dat mr t en jetfire elkaar kennen.
beste mensen die dit forum lezen. deze twee mannen zul je redelijk vaak tegenkomen met een bepaalde tactiek.. uit z.g. nieuwsgierigheid vragen ze aan andere mensen die wel graag inhoudelijk over budo willen praten. over zeer oppervlakkige zaken, de willen weten (nee dat is niet zo, de toon die ze zetten is anders: ze eisen) dat mensen hier gaan vertellen wie hun leraar is waar hun graden vandaan komen..beide heren heb ik nog niet de naam van hun leraar zien noemen. die man zou ik wel eens willen spreken.

maar dat is wel uit te zoeken. nijmegen ergens?

ze zetten de toon vijandig neer en gaan dan klagen als er weerwoord komt.. het woord moddergooien is bij hun favoriet.

ik zou zeggen. negeren

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Di 27 Nov 2012 23:34

en hij vind dat goed dat je hier zijn naam noemt?

ik ken hem van naam, een leerling van me heeft daar een tijd getraint.
kwam er niet verder. traint nu bij mij. tja het kan verkeren.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Di 27 Nov 2012 23:46

Ik zou hier eigenlijk niet op in moeten gaan, maar ik kan het niet laten.
Mijn integriteit wordt hier besproken.

kaifinn schreef:hier ook al mannen? ik begrijp hier dat mr t en jetfire elkaar kennen.

Dat klopt. Het is ook wel handig dat we op een lijn zitten.

ze zetten de toon vijandig neer en gaan dan klagen als er weerwoord komt.. het woord moddergooien is bij hun favoriet.

Laat ik even voor opstellen dat stevig debatteren niet als vijandig moet worden ervaren. Met Atlantic kan ik anders goed discussiëren zonder met modder te gooien (zie bovenstaande). Hij komt met goede tegenargumenten en mooie weerwoorden. Dan kan het hard lijken en we mogen het dan wel niet eens worden, maat zou kunnen we wel elkaar ideeën bekijken.
Ik respecteer Atlantic en zijn mening (ik mag 'm wel, of hij mij mag is een tweede). Iemand die bereid is iets moois op papier te zetten. Dat ik wat hard uit de hoek kan komen weet hij heel mooi te pareren. Misschien zie ik het over het hoofd, maar ik loop niet te klagen over het feit dat er een weerwoord komt. Dat juist hetgene wat een discussie mogelijk maakt.

ik zou zeggen. Negeren

Gewoon doen als je niets met mijn mening wilt doen.
Maar genoeg bevuiling van dit onderwerp, ik laat het hier bij.
Als iemand zijn beklach wilt doen over mijn gedrag, stuur me maar een berichtje.
Ik moet er weer om 5 uur uit.
De mazzel

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Di 27 Nov 2012 23:52

kaifinn schreef:en hij vind dat goed dat je hier zijn naam noemt?

Zou u het erg vinden als een van uw leerlingen trots zou vertellen dat kaifinn zijn leraar is?

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Wo 28 Nov 2012 0:11

wel als hij op een forum, achter een schuilnaam, altijd samen met een mr t de spil is van elke negatieve disscusie. en daarbij ook nog eens erg onetisch zich niet houdt aan gedragscodes zoals pseudoniemen.

ik vond het leuk om jullie gekend te hebben.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Vr 08 Feb 2013 15:54

Sorry meneer T ik was ff tijdje offline wegens drukke bezigheden. Heb sinds kort samen met andere kunstenaars een atelierruimte en ben lekker aan het tekenen. Ik zal zeker op je antwoord terugkomen. Vind je zienswijze traditioneel - klassiek een interessante. Weet ook ff niet meer waarom het precies ging maar kom er nog op terug. :)

Ik denk dat ik het in grote lijnen met je eens ben, op een paar (koreaanse) details na dan lol. Maar ik vind het een interessant gegeven over wat nou kwaliteit is. Aangezien ervaring in een traditionele kunst geen automatisch bewijs is van kunde. En die kwaliteit natuurlijk ook niet automatisch bij andere klassieke dan wel gendai beoefenaars ligt. Wat ik bedoel te zeggen is dat het uiteindelijk om de persoon gaat die het beoefend. Wat het vertrekpunt van een school is wat filosofie, achtergrond is, is wat dat betreft van ondergeschikt belang. Ook omdat de discussie waar de grens tussen fabricage zoals jij dat noemt en authenticiteit of school die al jarenlang iets hetzelfde doet een nimmer aflatende bodem is voor discussie. :) Persoonlijk zie ik dat scholen, koryu de taak hebben om zichzelf te preserveren en het een levende school noemen omdat mensen het beoefenen, dat dit inderdaad dan een traditionele kunst genoemd kan worden. Maar er zijn ook scholen met een ander uitgangspunt. En dat zijn niet allemaal fabricaties. Misschien voelt het zo aan maar uiteindelijk zijn alle stijlen gemaakt ooit eens. Bedacht en later overgeleverd. Een vergelijking. Amsterdam de binnenstad. Mooi, oud en de gebouwen dus traditioneel. De mensen die er rondlopen niet, die leven in het nu. Vergelijk het historische centrum van Amsterdam met een vinex locatie. Nu vinden we deze locaties niet zo interessant wat historie en schoonheid betreft (hoewel buitenlanders daar zeker anders tegenaankijken, want die hebben enkel woonflats vaak) maar kun je je voorstellen dat over 300 jaar er toeristen naar deze wijken komen en zeggen van ooh moet je nou eens kijken wat mooi konden ze toen bouwen. moeilijk voor te stellen, maar het zou zomaar kunnen gebeuren. Rembrandt is nu kunst maar in zijn tijd ambacht. Veel wat jij tradtioneel zou noemen is ook een kunst, uit een bepaald tijdsbeeld wat geconserveerd wordt door beoefening. Maar zou het in die tijd als een budo kunst gezien worden, zoals wij dat nu zien? Misschien in de Edo periode? Moeilijk te zeggen want de mensen die toen leefden zijn er nu niet meer. Maar we hebben wel een notie ervan gelukkig. Wie weet zegt men over honderd jaar. Wat er toen buiten japan zich allemaal ontwikkelde aan do vormen was ongekend in de twintigste eeuw. Daar dragen wij nu in de 23ste eeuw nog de vruchten van. Ik zeg maar wat natuurlijk maar gewoon als voorbeeld. :) Onze subjectieve beleving van het tijdsveld van toen en nu maakt ons natuurlijk beetje blind en relativeert onze uitspraken automatisch dan. :)

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”