andere westerse krijgskunsten (of oosterse)

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
meneer T.

Re: andere westerse krijgskunsten (of oosterse)

Berichtdoor meneer T. » Za 27 Aug 2011 14:18

Nu heb ik de site van Araki ryu eens goed gelezen, maar daar staat eigenlijk omschreven dat de school tijdens haar bestaan al niet echt een ryu was in de strikte zin van het woord. Het was een verzameling scholen, technieken en interpretaties. Ook wordt er gezegd dat het huidige Araki ryu door de vorige grootmeester in feite opnieuw is samengesteld, een beetje hetzelfde idee als in tenshinshodenkatorishintoryu dus. De vraag is dan of het nog wel een ryu is en wat de toegevoegde waarde van een dergelijk traditioneel systeem is.
Het is in mijn ogen wel degelijk een ryu. Een verzameling van verschillende ryu/technieken/etc. is ook een ryu. Muso Shinden ryu bestaat uit 3 verschillende ryu (Omori ryu, Eishin ryu en Shigenobu ryu onder andere onder invloed van Shinto Munen ryu en Yushin ryu). Jodo of Jojutsu, Shinto Muso ryu bestaat uit een aantal scholen. Naast de jo wordt er ook andere wapen beoefend. Allen later toegevoegd aan de jo waza.

Er is niets mis mee om verschillende scholen samen toevoegen en een collectie van technieken te maken. Dit is een proces dat echt al eeuwen gebeurd. Het moet wel zo zijn dat men hier eerlijk over is en weet wat men doet. In mijn ogen is dat ook hier gebeurd.

Men moet er immers van uit kunnen gaan dat de getrainde technieken zijn overleverd op basis van gevechtservaring en traditioneel bepaalde patronen. Een reconstructie zegt weinig over hoe het vroeger "echt" geweest is.
Ieder traint met een ander doel. Niet iedereen traint om te "leren zwaard vechten". Ik vind dan ook niet dat een ryu als deze mag beoordelen zonder inhoudelijk de ryu te kennen. Verder evalueerd een ryu door de eeuwen heen. Je denkt toch niet dat wat men nu train, hetzelfde is als toen? Dat is namelijk niet zo.

In dat geval ben je in mijn visie net zo goed af met MMA of een goede harde karate-school. De waarde van een oude school is immers de jaren lange ervaring en afstamming. Veel mensen willen een dergelijk systeem trainen (denk ik) om deel uit te maken van een eeuwenoude traditie of om authentieke oude technieken te leren. Gewone budo is niet fascinerend genoeg meer en men gaat op zoek naar de oorsprong.

Als men weet wat men train, is er niets mis mee. Als de ryu maar eerlijk is over de oorsprong en inhoud. In mijn ogen is MMA net zo interssant als koryu. MMA staat u nog in de kinderschoenen, maar het is nu al niet meer hetzelfde als in het begin. MMA is nu echt een stijl in plaats van verschillende stijlen tegen elkaar zoals in het begin. Al is koryu van een andere oorsprong. Ik zie een vergelijkbare evolutie tussen de twee.

Ik denk dat het wel van belang is je af te vragen waar je school ooit begonnen is en wat de meritus van de school is.
Hier ben ik het mee eens. Het is van belang om te weten war je school/ryu vandaan komt en wat er allemaal gebeurd is. Alleen dan weet je wat je traint en wat de beperkingen zijn. Da kan je de keuze maken of je blijft (zoals ik) of gaat.

Moderne budo is dan zo gek nog niet

Er is helemaal niets mis met moderne budo. Het is soms zelfs beter.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Za 27 Aug 2011 21:41

En dat is nu juist de reden dat Muso Shinden ook geen ryu meer is. We moeten deze school beschouwen als budo-ryuha. Een interpretatie van een aantal oude scholen die verloren zijn gegaan in de reconstructie die het nu is geworden.

Een ryu kenmerkt zich door een onafgebroken overlevering van de essentie van de school. Iedereen zal moeten toegeven dat dit eigenlijk een onhaalbare kaart is. Veel hedendaagse scholen die dit claimen zitten ernaast. Bekendste voorbeeld daarvan is de katori school.

Een traditionele organisatie structuur wil nog niet zeggen dat de school ook echt honderden jaren oud is.

Daar komt bij dat al het Muso Shinden, Hasegawa Eishin en Omori zwaar geïnfecteerd is door het moderne budo als iaido.

Maar goed een eindeloze discussie laat mij maar lekker een beetje karate trainen.

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Za 27 Aug 2011 21:54

O en dan wil ik nog een klein ding kwijt. Natuurlijk inwikkelen ryu zich je zou gek zijn als je dat zou ontkennen. In veel scholen zijn technieken verloren gegaan omdat ze onbruikbaar werden neem bijvoorbeeld het feit dat veel oude scholen geen yuwara meer kennen.

Ook werden er vaak dingen toegevoegd sommige scholen namen technieken van andere scholen over om er een tegen-techniek op te verzinnen. Zo kent Shinkage ryu een aantal technieken uit Itto ryu. Vaak kent men in dergelijke scholen nog de essentie van technieken die bij de oorspronkelijke school al lang verloren zijn, er zijn talrijke voorbeelden.

Er zijn echter ook scholen aan te wijzen die in de loop der tijden veranderd en ontwikkeld zijn. De centrale boodschap van die scholen is echter nog altijd ongewijzigd aanwezig. Je herkent deze scholen makkelijk, ze centreren zich in hun curriculum rond een centraal idee. De meeste scholen zijn echter een verzameling van verschillende technieken geworden.

Vraag je eens af: "wordt er in Muso, Hasegawa of andere van de budo scholen nog gokui onderwezen?

Vraag je 10e dan iaido Sensei eens om je ichi no tachi te keren.

Weinig kans vrees ik

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Zo 28 Aug 2011 20:50

Een ryu kenmerkt zich door een onafgebroken overlevering van de essentie van de school. Iedereen zal moeten toegeven dat dit eigenlijk een onhaalbare kaart is. Veel hedendaagse scholen die dit claimen zitten ernaast. Bekendste voorbeeld daarvan is de katori school.

En daar verschillen we geheel van mening. Een ryu is niets anders dan een verzamelijk van technieken, gewoontes/rituelen en strategie in het geval van budo.
Dat is het, dat heeft niet met overlevering te maken.

Daar komt bij dat al het Muso Shinden, Hasegawa Eishin en Omori zwaar geïnfecteerd is door het moderne budo als iaido.

Muso Shinden ryu is een vorm van iaido en beinvloed ZNKR iaido. Er is niets mis wat kruisbestuving, dit gebeurde in het verleden ook. Het is gewoon niet te voorkomen. En ja, bij de een is het meer als bij de ander. Muso Shinden is zwaar beinvloed door kendo, wat niet vreemd is omdat zowel Nakayama Hakudo als Oe Masamichi gekken (oud kendo) leraren waren. Ze vonden kendo en iaido als één. Dit waren mannen die Muso Shinden ryu en Jikiden Eishin ryu hervormden. Dit waren mannen van oude stempel.

Maar goed een eindeloze discussie laat mij maar lekker een beetje karate trainen.
Heeft ook massa's aan ryu :D

Vraag je eens af: "wordt er in Muso, Hasegawa of andere van de budo scholen nog gokui onderwezen?

Oh ja hoor... Maar niet veel meer. Maar de geheimen, wat ik er van weet, zijn nou niet echt wereld schokkend.

Vraag je 10e dan iaido Sensei eens om je ichi no tachi te leren.

Houden we het wel even respectvol (we gaan overigens niet verder dan 8e dan).

Weinig kans vrees ik

Daar zou je nog verbaast van staan :wink:

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Jodannuki

Berichtdoor Jodannuki » Ma 29 Aug 2011 20:37

Hallo ik ben nieuw hier. Ik volgde de bovenstaande discussie met enige verbazing omdat jullie beiden discussie voeren over koryu, maar er geen van beiden lid van zijn.

Ik denk dat jullie beiden geen recht van spreken hebben omdat jullie er gewoon niets van snappen.

Succes met luchtfietsen verder!

Iemand die echt lid zou zijn van een ryu zou ten eerste nooit een discussie als deze beginnen op een openbaar forum en jullie focussen jullie op het verkeerde aspect van het hele vraagstuk. Dat laatse komt deels door onwetendheid.

Hou gewoon je mond over dingen waar je neits van weet.

The-Pupil

Berichtdoor The-Pupil » Ma 29 Aug 2011 22:03

Iedereen mag vanuit zijn eigen visie spreken en vanuit eigen opgedane kennis een discussie voeren.. Wat is dit nu.

Jodannuki, kun jij dan verhelderend licht schijnen op deze zaak of is dat alleen voor een selecte groep?

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Di 30 Aug 2011 20:16

Jodannuki schreef:Ik denk dat jullie beiden geen recht van spreken hebben omdat jullie er gewoon niets van snappen.

Beste Jodannuki,

Dan mag je me vertellen waar ik fout zit. Ik ben een leergierig mens.
Als ik er niets van snap, dan mag je me het uitleggen, ik beschouw mezelf als slim genoeg.

Ik vind het een beetje apart dat iemand die echt lid zou zijn deze discussie niet zou willen voeren. Maar goed, dan mag je me ook wel uitleggen waarom niet.

Zowel ik als Sjaak beweren geen van beide dat we lid zijn van een ryu. Ik weet niet eens of Sjaak bestaat, er is geen internet spoor van hem te vinden. Maar dat doet er helemaal niet toe. Wij hebben een discussie of wat nou wel of geen ryu is. Waarom mag daar niet openlijk over worden gediscuseerd?

Ik zelf beoefen Muso Shinden Ryu (of dat nou wel of geen koryu is, die discussie ga ik niet nog een keer aan, dat heb ik nou wel zo'n beetje gehad).

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Wo 31 Aug 2011 7:48

Jodannuki schreef:Hallo ik ben nieuw hier. Ik volgde de bovenstaande discussie met enige verbazing omdat jullie beiden discussie voeren over koryu, maar er geen van beiden lid van zijn.

Ik denk dat jullie beiden geen recht van spreken hebben omdat jullie er gewoon niets van snappen.

Iemand die echt lid zou zijn van een ryu zou ten eerste nooit een discussie als deze beginnen op een openbaar forum en jullie focussen jullie op het verkeerde aspect van het hele vraagstuk. Dat laatse komt deels door onwetendheid.

Hou gewoon je mond over dingen waar je neits van weet.

Is het niet juist de bedoeling van een forum om te delen. te bespreken en te discussieren.
Het mooie is dat als het je niet bevalt je het niet hoeft te lezen :thup:

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Wo 31 Aug 2011 10:44

Jodannuki, is een van de eerste dingen die je leert bij een ryu niet respect? Toon dat respect dan ook voor anderen, ook al ben je het niet met ze eens. We hebben hier niet veel regels, maar onderling respect is wel onze belangrijkste. Geen respect = geen deelname aan het forum. Denk daar aub aan bij je volgende berichten.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Jodannuki

Berichtdoor Jodannuki » Wo 31 Aug 2011 22:13

Beste Forum vrienden,

Als ik met mijn voorgaande mail iemand heb beledigd was dat niet de bedoeling. Ik wil echter wel opmerken dat jullie wel heel snel beledigd zijn hier. Ik snap niet waar de belediging in mijn mail stond.

Anyway...

Een ryu is een oude school die een curriculum heeft dat circuleert rond een principe dat ontdekt is door een stichter of "ontdekker".

Om van enige waarde te spreken is dit principe ononderbroken doorgegeven. Dat de uiterlijke verschijningsvorm van een school verandert is daarbij van geen belang. Technieken worden toegevoegd of gewijzigd in de loop der jaren, maar de centrale boodschap blijft overeind. Wel is het belangrijk dat technieken wijzigen na confrontatie met andere scholen of door gevechtservaring. Niet omdat de 10 Sihan graag de Horlepiep danste

Natuurlijk mag je openlijk discussiëren, maar als je dat doet en je blaat maar een eind in de ruimte dan moet je het niet vreemd vinden dat mensen daar kritiek op hebben. Nederland kent vrijheid van meningsuiting. Dat betekent dat jullie gewoon door mogen gaan met deze discussie. Hij gaat alleen nergens toe leiden aangezien jullie beiden geen ervaringsdeskundigen zijn.

Het lezen van boeken of artikelen van Ellis of Friday maakt nog niet dat je er iets van begrijpt. Dat komt mede door het feit dat dergelijke informatie verschillende lagen heeft en je de echte informatie er pas uit kunt halen als je een bepaald niveau in de betreffende school hebt bereikt.

Natuurlijk heb ik respect voor jullie. Dit is een prima forum met goed informatie, maar jullie zitten er ook wel eens naast. Overigens is het een slechte aanname dat je in een ryu respect zou leren. Dat is meer een budo ding. In een ryu leer je met een wapen omgaan en maak je jezelf een set waarden en normen eigen die gericht zijn op andere zaken dan respect.

Geen enkele persoon die echt lid is van een serieuze ryu zal ooit iets op dit forum zeggen aangaande zijn school om de simpele reden dat dit in ryu niet gebruikelijk is. Communicatie met de buitenwereld wordt gedaan door de hoofdverantwoordelijke, de sihanke. Geheimen zijn er om te bewaren niet om prijs te geven hoe groot of klein die geheimen ook zijn. Overigens vind ik het lachwekkend dat er hier beweert wordt dat Muso Shinden een gokui zou hebben. Dat is echt complete onzin! Het is gewoon budo en niets anders, net als seitei kata. Net als alle andere zogenaamde iai die door moet gaan voor koryu in budo. Noem één traditionele school die het zwaard hanteert zoals het in seitei kata gedaan wordt! De echte ryu gebruiken het zwaard heel anders. Elke ryu had zijn eigen principe en bewegingspatroon, vreemd genoeg zijn alle iai ryu voorzien van dezelfde basis. Beetje vreemd….

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Do 01 Sep 2011 8:07

Jodannuki schreef:Hallo ik ben nieuw hier. Ik volgde de bovenstaande discussie met enige verbazing omdat jullie beiden discussie voeren over koryu, maar er geen van beiden lid van zijn.

.

Het is niet zo zeer dat we beledigt zijn (als ik voor anderen mag spreken).

Maar stel je eens voor dat je buiten op straat een gesprek/discussie voert met wat bekenden en er loopt een totale vreemde langs en die geeft daar zomaar zijn menning.
Als die menning positief is dan zal dat eerder geaccepteerd worden maar dan blijft het nog een beetje vreemd dat een vreemde zich zomaar met het gepsrek bemoeit zonder introductie.

En als die vreemde dan aankomt met teksten als:

"Ik denk dat jullie beiden geen recht van spreken hebben omdat jullie er gewoon niets van snappen."

"Succes met luchtfietsen verder!"

"Hou gewoon je mond over dingen waar je neits van weet"

Dus naar mijn menning zijn onze reacties nog zeer beleefd en geduldig, want in je eerste post begin je meteen te vertellen wat we wel en niet moeten doen. :?:

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Do 01 Sep 2011 12:39

Een ryu is een oude school die een curriculum heeft dat circuleert rond een principe dat ontdekt is door een stichter of "ontdekker".

Een ryu hoeft geen oude school/stijl te zijn. Ook moderne scholen/stijlen vallen onder de noemer ryu.

Om van enige waarde te spreken is dit principe ononderbroken doorgegeven. Dat de uiterlijke verschijningsvorm van een school verandert is daarbij van geen belang. Technieken worden toegevoegd of gewijzigd in de loop der jaren, maar de centrale boodschap blijft overeind. Wel is het belangrijk dat technieken wijzigen na confrontatie met andere scholen of door gevechtservaring. Niet omdat de 10 Sihan graag de Horlepiep danste

Als 10 shihan willen dat de horlepiep gedanst wordt om weet in veel wat voor rede (de lol, conditie training), dan is de kan best groot dat de volgende shihan ook de horlepiep danst. Sommige scholen hebben hun gevechtswaarde in de Edo periode al verloren, maar worden nog steeds beoefend. De reden van beoefenen gaat in zo'n geval niet meer om de gevechtswaarde.

Natuurlijk mag je openlijk discussiëren, maar als je dat doet en je blaat maar een eind in de ruimte dan moet je het niet vreemd vinden dat mensen daar kritiek op hebben. Nederland kent vrijheid van meningsuiting. Dat betekent dat jullie gewoon door mogen gaan met deze discussie. Hij gaat alleen nergens toe leiden aangezien jullie beiden geen ervaringsdeskundigen zijn.

Geen van ons beweerd ervaringsdeskundige te zijn. Kritiek is niets mis mee. Kan ik alleen maar van leren. Maar kritiek moet wel onderbouwd worden. Met opmerkingen als "jullie snappen er niets van" kan ik niets. Maar ik geloof niet dat ik, of Sjaak, met een diepe inhoudelijk discussie bezig waren.

Geen enkele persoon die echt lid is van een serieuze ryu zal ooit iets op dit forum zeggen aangaande zijn school om de simpele reden dat dit in ryu niet gebruikelijk is. Communicatie met de buitenwereld wordt gedaan door de hoofdverantwoordelijke, de sihanke.

Ik geloof dat we hier van mening verschillen. Maar het zij zo. Ook de lagere in rang mogen hun mond best open doen, maar er zijn grenzen. Uit jou manier van schrijven komt naar voren, dat of Muso Shinden geen serieuze ryu is of dat ik te veel klets. Ik kan met beide leven, want dat is jou mening. Maar laten ik heb geen discussie gevoerd over de inhoud/technieken van mijn iai. (of wel? Voorbeeleden worden op priijs gesteld)

Overigens vind ik het lachwekkend dat er hier beweert wordt dat Muso Shinden een gokui zou hebben. Dat is echt complete onzin! Het is gewoon budo en niets anders, net als seitei kata.

Niet alles binnen Muso Shinden ryu is open en bloot. Om het gokui te noemen gaat misschien te ver. Ik heb het als niet openbaar vertaald, blijkbaar niet terrecht.

Net als alle andere zogenaamde iai die door moet gaan voor koryu in budo. Noem één traditionele school die het zwaard hanteert zoals het in seitei kata gedaan wordt! De echte ryu gebruiken het zwaard heel anders. Elke ryu had zijn eigen principe en bewegingspatroon, vreemd genoeg zijn alle iai ryu voorzien van dezelfde basis. Beetje vreemd….

En daar gaan we weer... :( Seitei of ZNKR iai is een mengelmoes van verschillende iaido stijlen door elkaar. Het is een groot compronis. Ontworpen om kendoka met een echt zwaard te laten werken en de koryu in te krijgen. Dat het een eigen leven is gaan leiden is een ander verhaal. Ik gebruik mijn zwaard bij seitei anders dan bij Muso Shinden. Als je goed op let dan zie dat iaidoka andere dingen doen bij seitei als bij koryu. Dus niet iedere kroyu heeft bij ons dezelfde basis, we trainen bij ZNKR met zijn alle seitei naast de eigen koryu.

Maar meneer de kenner, wat is jou achtergrond?

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Do 01 Sep 2011 18:55

Ik ben even weg en de hel breekt hier los!

Allereerst wil ik tegen mijnheer T. zeggen dat ik wel degelijk besta. Ik ben alleen geen jongen die aan Facebook en Twitter doet dus het is moeilijk iets over mij op het net te vinden. Ik kan me dat met mijn werk gewoon niet permitteren. Mocht je echter een keer op de koffie willen komen dan ben je van harte welkom (adres gegevens in een PB).

Ik snap eigenlijk niet waar Jodannuki zich hier zo druk over maakt. Wij beledigen niemand en als wij op een te laag niveau voor jou discussiëren waarom bemoei je jezelf er dan mee? Ik ben geen lid van een ryu en ben op dit forum terecht gekomen omdat er een interessante discussie werd gevoerd over kamae. In mij karate werken we veel met kamae net als in de meeste oude koyu. Een kennis van me merkte echter op dat men in zijn KORYU geen gebruik maakt van kamae en ik heb toen getracht dit idee hier te bespreken omdat dit concept me heel interessant leek. Natuurlijk faalde ik hierin, maar dat is niet erg in mijn ogen. Ik heb in ieder geval een poging gedaan het te begrijpen.

Natuurlijk begrijp ik heel veel dingen niet, ik heb ook nooit beweerd dat dat wel zo zou zijn, maar als al die info zo geheim is en scholen zo gesloten zijn waarom komen er dan dergelijke boeken uit?

Ik denk echter dat je, ondanks je wat negatieve insteek, wel ergens gelijk hebt. Jij zult als koryu beoefenaar, als je dat bent, de zaken vanuit een ander licht zien. Daar kan ik niet over oordelen. Die geslotenheid herken ik echter wel, mijn kennis wil er ook niet over praten en heeft herhaaldelijke verzoeken van mijn kant zijn ideeën hier te delen afgewezen. Ook ben ik niet welkom bij hem te trainen tenzij ik met mijn karate stop. Hoewel ik het graag zou doen heb ik na 37 jaar karate niet echt zin dat achter me te laten. Als me dat hindert iets nieuws te leren is dat natuurlijk mijn keuze. Net als een reactie typen op een forum, dat is ook een keuze. Blijkbaar zijn er voor jou ook redenen om dat te doen.....

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Zo 04 Sep 2011 22:16

Sjaak Hubersma schreef:Allereerst wil ik tegen mijnheer T. zeggen dat ik wel degelijk besta.

Altijd goed om te horen. :D

Natuurlijk faalde ik hierin, maar dat is niet erg in mijn ogen. Ik heb in ieder geval een poging gedaan het te begrijpen.

Je hebt helemaal niet gefaald in de betreffende discussie. Het leverde een interessante kijk op bepaalde zaken op (tenminste, bij mij).

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Wo 21 Sep 2011 16:18

Hoi Sjaak,

Ook al is het weer een tijdje geleden, ik vond het een interessante discussie. door jou ben ik dat boek gaan lezen en heb het tijdens mijn vakantie geprobeerd te begrijpen. ...en ik zit zeker met een aantal vragen maar vond het inspirerend om te lezen. heb een uitreksel gemaakt van het hoofdstuk the science and philosopy of combat en moet je zeggen dat ik er toch weer anders tegen aankijk dan in het begin van onze discussie. Ik zal ook als ik tijd heb nog eens goed kijken naar de link die meneer T hierbij opwierp ^^ . sen sen no sen = zen. grapje ^^

Vooral het stukje over omote en ura vond ik interessant en daar kan ik zeker wat mee voor mijn eigen inzichten.

Ook heb ik voor mijzelf geprobeerd om de beweging van spiralen waarover Karl Friday spreekt te onderzoeken en na te doen om te voelen hoe dat voelt als je met het zwaard beweegt met het oog op een van hun principes zoals aanval en verdediging zijn een. natuurlijk ben ik geen Kashima Shinryu beoefenaar dus pretendeer hiermee niets maar het was leuk om er mee bezig te zijn.

Even los van bovenstaande, had een suburito gekocht om ook eens te proberen hoe dat aanvoelt. Hierbij een clipje van de afgelopen vakantie: http://www.youtube.com/watch?v=WZk_WcjgWkA

groetjes jeroen

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”