even voorstellen

Voor al je algemene vragen, filosofische overpeinzingen of andere zaken die niets met zwaarden te maken hebben.
johnyjordaan

even voorstellen

Berichtdoor johnyjordaan » Di 04 Okt 2016 9:45

Even voorstellen,

Mijn naam is Tim ben 39j.

Heb niet zo lang geleden een profiel aangemaakt op dit forum en dacht ik stel me even voor.

Heb hier een profiel aangemaakt omdat ik mn messen en bijlen collectie wil uitbreiden met zwaarden.

Mijn collectie nu bestaat uit allehande vouwmessen en vaste messen (tantos,bowies,clip points) bijlen (tomahawks,norse hawk,bearded axe) Heb alsook een gothic mace en een 2 handige warhammer.

Ben geen kenner maar zwaarden interesseren me gewoon. Voorlopig dus nog geen zwaarden in mn collectie.

Mn interesse gaat vooral uit naar middeleeuwse zwaarden,wapens. Japanse,chinese en andere zwaarden zijn mijn ding niet.

Heb mijn oog op een paar Coldsteel zwaarden en op een 3 tal zwaarden van Darksword armory.

Bij deze laatste heb ik nog nooit iets besteld en deze moeten uit Canada komen. Vandaar dat ik nog wat aarzel omdat ik niet weet hoe dit allemaal in elkaar zit.
En het gaat hier toch over een aanzienlijk bedrag voor drie zwaarden.

Tips omtrent invoeren,bestellen of betrouwbaarheid van dit bedrijf en kwaliteit van de zwaarden zijn zeker welkom.

Alvast bedankt.

Insane
Beheerder

Re: even voorstellen

Berichtdoor Insane » Wo 05 Okt 2016 17:26

Hoi Tim,

welkom op het forum.

Wat betreft je keuzes in zwaard fabrikanten noem je precies de 2 die ik niet aan zou raden.

Coldsteel is in mijn ogen overhyped qua betrouwbaarheid en duurzaamheid en de meeste van hun zwaarden hebben geen goede balans en gewicht.
Er zijn mensen hier die mijn menning niet delen, maar Coldsteel is op de vele zwaard groepen en fora waar ik actief ben niet erg geliefd om deze redenen.

DSA is ook niet erg geliefd. Ze beweren dat alles in Canada gemaakt wordt maar er zijn een heleboel aanwijzingen dat ze gewoon in China worden gemaakt en in Canada in elkaar gezet.
De zwaardklingen zijn meestal wel van goede kwaliteit maar de tang constructie is vaak ondermaats wat erg gevaarlijk kan zijn. Vaak worden DSA zwaarden ool als wat zwaar en lomp beschouwd.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Za 08 Okt 2016 18:28

Ik ben dus een van die mensen die de mening van Insane niet deelt.
Mocht je er traditioneel mee willen trainen dan zijn er beter uitgebalanceerde zwaarden. Maar voor backyard cutting zijn ze fantastisch. Het is ook het enige merk wat zware torture test op het Internet zet. Ik heb er een flink aantal zwaarden van en ze bevallen me uitstekend.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Rowan McDirk

Berichtdoor Rowan McDirk » Zo 09 Okt 2016 11:43

Ik ben van mening dat de oude Cold Steel modellen van middeleeuwse zwaarden inderdaad nogal topzwaar waren.
Sinds de Italian longsword is de balans heel wat beter geworden. Het handvat van het hand and halfsword is verlengd wat de balans ten goede komt.
De laatste modellen van dit jaar lijken mij zeer goed gebalanceerd. Ik heb een MAA Messer (klein model) onderweg en de distal taper en balans zouden excellent zijn.
Het voordeel van de Cold Steel zwaarden: degelijk staal, goed geslepen (andere merken hun slijping is meestal niets waard), schede.
Nadeel: Historische authenticiteit laat te wensen over.

Als je wat geduld hebt kan je door Regenyei een mooi maar eenvoudig scherp zwaarden laten maken, naar jouw specificaties voor een redelijke prijs. Ik heb er een en ben zeer tevreden van de balans en snij eigenschappen. De snede laat que uitzicht wat te wensen over en moet onderdoen voor de Cold Steel zwaarden die ik heb.

Terug naar “SFB Café”