DannySan - stelt zich voor

Voor al je algemene vragen, filosofische overpeinzingen of andere zaken die niets met zwaarden te maken hebben.
DannySan

DannySan - stelt zich voor

Berichtdoor DannySan » Di 07 Feb 2012 20:46

Hoi allemaal!

via een grote en lange omweg ben ik op dit forum terechtgekomen.
Mijn 'budo-verleden' (als ik dat zo mag noemen) strekt zich uit van Kung Fu (Bao Trieu) getraind onder Earl Blijd; en daarna tae-kwon-do en Aikido (waar ik mijn Bokken nog van heb). Dit verleden ligt al wel een aantal jaren achter mij (en ook een aantal kilo's).

Nu ik aan het laatste feit weer hard aan het werk ben komt de - eigenlijk nooit weggeweest zijnde - interesse in de Oosterse Krijgskunst weer 'bovendrijven'. Ik ben bezig mijn gewicht onder een voor mij - mentaal belangrijke - grens te krijgen; en als cadeau voor mezelf had ik een Katana in gedachten.
Bij de zoektocht daarnaar kwam ik op een website uit waar ik mijn twijfels over had, en bij mijn vervolgzoektocht naar ervaringen met deze site trof ik - jawel - dit forum.

Mijn 1e post staat dus in het topic 'zwaardenmarkt' waar ik ondertussen met Insane in een pb-wisseling zit.
Maar door het zoeken, kijken en lezen op dit forum (onder andere het topic 'Nice to meet you' wat ik vol interesse doorlees) is het 'Oosterse virus' sterker dan ooit.

Al is dit een forum wat gericht is op zwaarden en wetenswaardigheden die kant op, vond ik het ook interessant om te lezen / discussiëren over krijgskunsten die ook (niet alleen?) gebruik maken van zwaarden/stokken.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën/meningen, ook omdat ik voor mezelf wel wil kijken waar mijn 'liefde' zou kunnen liggen (aikido? kendo?) en ook naar een goede dojo omdat ik in het verleden een behoorlijke teleurstelling heb gehad met een malafide Ninjitsu-leraar die een groot aantal mensen die toen een hechte groep vormde heeft belazerd...

Natuurlijk ook nog wat over mezelf: Ik ben 38 jaar jong en gelukkig getrouwd; heb een zoon van 17 en een dochter van 6 (bijna 7). Ik werk als ICT-engineer bij een reclame bureau en computers vormen dus een groot deel van mijn 'dagelijks' ding.

Nou, als jullie nog vragen/opmerkingen hebben: just shout :-)

En voor wat betreft mijn nickname, die is niet met opzet voor dit forum gekozen hoor; gebruik ik al jaren (en niet omdat ik Japanse vrienden heb die mij 'san' noemen :mrgreen: )

Greetz DannySan

Insane
Beheerder

Re: DannySan - stelt zich voor

Berichtdoor Insane » Di 07 Feb 2012 21:52

Welkom Danny, op dit gemoedelijke forum.

Ik hoop dat je je gaat vermaken hier.

Groet,

Jeroen

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Di 07 Feb 2012 22:40

Welkom, op het forum!

Ik hoop dat je hier je antwoorden vindt!

Grts,

Syco

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Ma 13 Feb 2012 11:16

DannySan schreef:Ik ben benieuwd naar jullie ideeën/meningen, ook omdat ik voor mezelf wel wil kijken waar mijn 'liefde' zou kunnen liggen (aikido? kendo?) en ook naar een goede dojo omdat ik in het verleden een behoorlijke teleurstelling heb gehad met een malafide Ninjitsu-leraar die een groot aantal mensen die toen een hechte groep vormde heeft belazerd...

Hoi Danny,

Welkom. Er is genoeg te vinden op het gebied van budo. Ligt er aan wat je precies zoekt. Sparren, kata, zen, etc. Het hangt af van wat voor persoon jij bent. Je zocht wat in Noord nederland toch? (Groningen?)

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

DannySan

Berichtdoor DannySan » Di 14 Feb 2012 8:11

Hoi meneer T.,

ik zoek een combinatie van sparren en Zen; bij voorkeur ook met een wapen (stok/zwaard) maar niet persé alleen maar mét een wapen. Tegelijk heb ik een tijdlang Aikido beoefend en dat beviel toen wel; de delen die we met het bokken deden vond ik echter altijd een welkome afwisseling.

Omdat ik er zo lang 'uit' ben geweest ben ik eigenlijk me helemaal niet bewust van wat er nu 'is'.

Wat voor persoon ik ben?
Iemand die op zoek is naar een strikt regime waarin veel van je gevraagd wordt, waarin ik mijn (ruim aanwezige) energie kwijt kan maar ook spiritueel rust kan vinden. Fysieke inspanningen zijn me niet vreemd en ook die mogen zeker voorkomen. Geen 'eindeloos kata's' maar meer effectief; eerder verdedigend dan aanvallend.

Hmm... heb ik dat zo goed omschreven? (altijd wat minder makkelijk om dat over jezelf te zeggen).

En het gaat inderdaad om Groningen (of omgeving, want ik woon zelf net boven Groningen).

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Di 14 Feb 2012 14:31

Aangezien ik alleen gewapende krijgskunsten doen kan ik je niet helpen met het ongewapende deel.

Sparren kan in Groningen alleen bij kendo, bij . Kendo is grotendeels shinai kendo (veel sparren) en een klein deel kata (hoeveelheid is afhankelijk van dojo). Goede dojo. Geleid door mevrouw De Jong (Shinbukan).

Zen en wapens... Er is Mugai ryu in Groningen. Een koryu waarbij les wordt gegeven door een leraar met permissie om les te geven. Mugai ryu is een stijl met battojutsu en kenjutsu. Er wordt NIET aan sparren gedaan. geleid door de heer De Jongh (SJOK Groningen)

Ik heb met beide dojo mogen kennis maken en kan ze beide aanraden.

Aikido heeft aikiken. Wat Aikidoka ook mogen beweren, heeft niets met zwaard(vechten) te maken. het is ter ondersteuning van Aikido. Ik zelf heb eigenlijk niets (meer) met aikido.

Mocht je nog wat anders op het internet tegenkomen, laat het me weten.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Vr 17 Feb 2012 5:26

Hoi DannySan leuk, ik zit nog niet zolang op dit forum maar het is hier fijn ^^. welkom ook namens mij.

Kon het niet laten om me te buigen over deze zin:
omdat ik in het verleden een behoorlijke teleurstelling heb gehad met een malafide Ninjitsu-leraar die een groot aantal mensen die toen een hechte groep vormde heeft belazerd...

ging meteen op youtube kijken en vond iets in Groningen waar ik nogal verbaasd over was. Enfin doet er ook niet toe, kan alleen maar zeggen dat sommige mensen die ik ben tegengekomen met een ninjutsu achtergrond vaak jong en leergierig zijn. En volgens mij later doorstromen naar andere niet ninjutsu scholen als ze ouder zijn en budo weer oppakken. :) success met het vinden van iets wat bij je past! meneer T is the man ben het natuurlijk absoluut eens met zijn aanbevelingen :)

groetjes jeroen

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

DannySan

Berichtdoor DannySan » Vr 17 Feb 2012 8:26

Hoi AtlanticDrive,

dank voor je reactie en je welkom!
Ik ben best wel héél benieuwd wat je dan gevonden had op youtube...
Ik ben nu ook absoluut niet meer bezig met Ninjitsu; omdat dat volgens mij nergens in Nederland op een serieuze manier beoefend en geleerd kán worden.

Ik ga de informatie van meneer T nog verwerken, heb al naar wat info gekeken en wil ook zeker de dojo's bezoeken.
Ik was gewoon ook nieuwsgierig naar ervaringen van ándere met dojo's in het noorden.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Za 18 Feb 2012 1:14

heb je prive berichtje gestuurd :)

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Za 18 Feb 2012 19:11

Danny,

Ik train zelf kendo in Groningen,

Als je vragen hebt dan hoor ik ze graag.

Gr

DannySan

Berichtdoor DannySan » Ma 20 Feb 2012 15:50

Hoi littlesamurai,

bedankt voor je reactie!
meneer T had ook al een reactie gegeven aangaande aikido en kendo.
Waar train jij als ik vragen mag? En bevalt het?

Groetjes DannySan

Terug naar “SFB Café”