op zoek naar hulp

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
Dragonhaertt

op zoek naar hulp

Berichtdoor Dragonhaertt » Za 26 Jun 2010 18:52

Hallo allemaal
Om te beginnen zal ik zeggen dat ik weinig van MA afweet, maar ik ben op zoek naar een sport.

Ik heb al tijden een intresse in zwaarden en vechtsport.
Ik zal eerst even wat over mezelf vertellen aangezien dit.mijn eerste post is. Ik ben 17 jaar en woon in amersfoort. Ik ben op zoek naar een sport waar ik kan leren omgaan met zwaarden en mezelf verdedigen. Ik ben best klein en niet heel gespierde en wil me gewoon wat zekerder voelen. Ik heb al aardig wat op het forum rondgekeken en vond (nu ben ik weer de naam kwijt. Zit op mijn mobiel dus kan het even niet terug kijken) ja ik had een interessante sport gevonden.
Hebben jullie.tips.voor mij aangezien ik een beginner ben. En misschien hulp met het vinden van een plek waar ik de sport kan beoefenen?

Alvast bedankt.

Dragonhaertt

Re: op zoek naar hulp

Berichtdoor Dragonhaertt » Za 26 Jun 2010 18:57

Gevonden.
Het was katori.
Het spreekt me aan omdat er verschillende technieken en wapens in voorkomen. Als ik fouten maak verbeter me gerust.
Gr

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Za 26 Jun 2010 20:51

Welkom op het forum dragonhaertt

Ah, katori shinto ryu.

Voor alle duidelijkheid, dit is geen sport. Het is niet iets wat je zomaar even beoefent, net zoals voetbal bij wijze van, verdedigen met een zwaard doe je heden ten dage zobiezo niet.

Als je wilt mag je wel contact op nemen met mij in een pm,
mischien kan ik je dan verder helpen.
ben zelf ook 17 en actief in verschillende budo vormen.

Ik geloof dat hier op het forum ook nog mensen zijn die zich bezig houden met de tsksr,
mischien kunnen zij er wel iets over vertellen.

Gr Joshua

Dragonhaertt

Berichtdoor Dragonhaertt » Za 26 Jun 2010 23:40

Bedankt voor je snelle reactie. Ik snap dat dit niet zomaar een sport is. Sorry het kwam er een beetje lullig uit. Ik heb nu even geen tijd maar zal binnenkort een pm sturen.
Bedankt

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Ma 28 Jun 2010 23:30

Hallo allemaal

Hoi, welkom op het forum.

Om te beginnen zal ik zeggen dat ik weinig van MA afweet, maar ik ben op zoek naar een sport.

Ik heb al tijden een intresse in zwaarden en vechtsport.

Laat ik bij het begin beginnen. Omdat je 17 bent heb je toestemming nodig van je ouders. Ga aub na wat die er van vinden.

Ik zal eerst even wat over mezelf vertellen aangezien dit.mijn eerste post is. Ik ben 17 jaar en woon in amersfoort. Ik ben op zoek naar een sport waar ik kan leren omgaan met zwaarden en mezelf verdedigen. Ik ben best klein en niet heel gespierde en wil me gewoon wat zekerder voelen. Ik heb al aardig wat op het forum rondgekeken en vond (nu ben ik weer de naam kwijt. Zit op mijn mobiel dus kan het even niet terug kijken) ja ik had een interessante sport gevonden.
Hebben jullie.tips.voor mij aangezien ik een beginner ben. En misschien hulp met het vinden van een plek waar ik de sport kan beoefenen?

Er is op het moment geen iaido/kendo/jodo dojo in Amersfoort. Deze was er wel (tot begin dit jaar), maar deze is ten onder gegaan. Ik ga hier niet dieper op in, dat is een zaak die buitenstaanders (me included) niets aan gaan. Als je met zwaarden wilt omgaan om jezelf te verdedigen, dan ben je helaas in de verkeerde eeuw geboren. Daar doen we niet aan. Als iemand dat wel zegt, kletst hij/zij uit z'n nek. Als je echt jezelf wilt leren verdedigen raad ik je deze jongens aan:
http://team-karatas.com/
OF een andere full contact MA (judo, karate, kickboxen)
Dit zijn de enige sporten die je kan gebruiken om jezelf te leren verdedigen. Zwaard krijgskunsten zijn totaal nutteloos wat betreft zelfverdediging.

Tenzij je ouders je willen rondrijden, is een zwaard krijgskunst niet mogelijk in Amersfoort. Een andere mogelijkheid is aikido:
http://www.aikikai-amersfoort.nl/
http://www.itokan.nl/
Beetje van alles. Ik heb niet zo´n hoge pet op van aikido qua zelfverdediging. Maar daar moet jezelf over oordelen. Het is wel leuk om te doen trouwens. Ga een keer kijken.

Nog een laatste ding. Aikido is minder hard dan mma of andere full contact sporten. Full contact betekend lijden. Maar je krijgt er veel zelf vertrouwen van (en een conditie en bijbehorend lichaam).
En ondanks alle pijn heb ik er echt van genoten. Op mijn tijd in de gym kijk ik met veel plezier terug.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Richard

Berichtdoor Richard » Di 29 Jun 2010 10:19

Ik ben het helemaal eens met meneer T., vooral het gedeelte "Als je met zwaarden wilt omgaan om jezelf te verdedigen, dan ben je helaas in de verkeerde eeuw geboren."

Wat de zelfverdediging betreft:
Als je zelfverdediging wil leren en ook van traditionele vechtkunst houdt kun je ook eens kijken naar wushu (kung fu) of pencak silat. Bij wushu leer je met zwaarden omgaan al is het bij de moderne wushu variant vooral artistiek. Bij pencak silat leer je niet echt met zwaarden (afhankelijk van de stijl), maar wel veel andere wapens en verdedigen tegen aanvallen met wapens (o.a. messen en stokken). Beide vechtkunsten hebben naast de praktisch zelfverdedigingkant, ook een traditonele en sportieve kant.

Wil je echt alleen jezelf leren verdedigen, kun je het beste zoeken naar Krav Maga, Systema of Jeet Kune do. Deze MA zijn puur gericht op jezelf te verdedigen, los van traditie, kunst of sport.

- AKA Dragon's Roar

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Di 29 Jun 2010 18:10

[quote="meneer T
Er is op het moment geen iaido/kendo/jodo dojo in Amersfoort. Deze was er wel (tot begin dit jaar), maar deze is ten onder gegaan.quote]

@ meneer T

Beoefen je nu dan geen kendo meer? Of ergens anders buiten Utrecht?
Of heb je inmiddels al een andere dojo?

Gr Joshua

Arie
Verbannen

Berichtdoor Arie » Wo 30 Jun 2010 9:01

Hoi hoi

Katori is wel degelijk een sport hoor. Je bent gewoon aant bewegen in vastgestelde vormen en kan er in sommige scholen gewoon graden (banden) in halen. In de originele vorm is het geen sport, maar dan zul je naar Amsterdam of Den Haag moeten. Reizen dus..... En dat kost tijd en geld.

Of je er kwa zelfverdediging iets aan hebt waag ik ook te betwijfelen. Katori kent geen jujutsu zoals veel andere Japanse zwaardscholen. Misschien moet je een zwaardschool zoeken die nog wel een jujutsugedeelte hebben, maar ik ben bang dat je dan nog verder moet gaan reizen.

Ook de waarde van aikido als zelfverdediging waag ik te betwijfelen. Ik sluit me in dit opzicht aan bij meneer T. Pas op voor het zwaardwerk in aikido omdat dit vaak ook van zeer slecht niveau is en veel aikido leraren zonder lesbevoegdheid lesgeven in zwaardstijlen.

Ik denk dat je gewoon iets moet zoeken dat je leuk vindt. Of het effectief is is dan van minder belang in mijn visie.. Als je aikido of Katori leuk vindt moet je je niet van de wijs laten brengen door wat anderen ervan zeggen. Doe wat je leuk vindt en volg je gevoel dat is meestal beter dan te luisteren naar een hele berg wijsneuzen op een forum.

Succes met je keuze.

Groet Arie

katana

Berichtdoor katana » Wo 30 Jun 2010 13:36

meneer T. schreef:Nog een laatste ding. Aikido is minder hard dan mma of andere full contact sporten. Full contact betekend lijden. Maar je krijgt er veel zelf vertrouwen van (en een conditie en bijbehorend lichaam).
En ondanks alle pijn heb ik er echt van genoten. Op mijn tijd in de gym kijk ik met veel plezier terug.

Kan ik beamen, er zijn weinig dingen zo stimulerend voor je lichaam en geest als eens goed afzien. Dé remedie tegen stress, een goed pak rammel! Ik overdrijf nu wel een beetje, maar het doet gewoon zoooooo goed voor je lichaam (wel opletten voor blessures) en je maakt er héél snel vorderingen, na een half jaar trainen ga je al zelfzekerder zijn.

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Wo 30 Jun 2010 22:24

Arie schreef:Hoi hoi

Katori is wel degelijk een sport hoor. Je bent gewoon aant bewegen in vastgestelde vormen en kan er in sommige scholen gewoon graden (banden) in halen. In de originele vorm is het geen sport,

Wel degelijk een sport en je bent gewoon even aan het bewegen in vastgestelde vormen? Waar bazeer je dit uit? Dus je doet iets, en je weet niet wat het inhoud en waar het voor dient? Sorry maar das toch precies hetzelfde als stijldansen? En wat is dan zogenaamd de sportkatori? Vind het een beetje vreemd... Zou je me hier wat meer uitleg over willen geven? Klinkt allemaal een beetje onzuiver.

Arie schreef:Katori kent geen jujutsu zoals veel andere Japanse zwaardscholen.

De katori shinto ryu heeft 36 kajo technieken van het jujutsu in zijn curriculum.

Arie schreef:Ook de waarde van aikido als zelfverdediging waag ik te betwijfelen.

Klopt helemaal mee eens,

Arie schreef:Ik sluit me in dit opzicht aan bij meneer T. Pas op voor het zwaardwerk in aikido omdat dit vaak ook van zeer slecht niveau is en veel aikido leraren zonder lesbevoegdheid lesgeven in zwaardstijlen.

Inderdaad, vaak is het zwaardwerk wat gekopieerd is van de katori shinto ryu,
Tegenwoordig heb je volgens mij ook de tissiers kenjutsu en dat zou geloof ik Kashima shinryu moeten zijn? :roll:

Arie schreef:Ik denk dat je gewoon iets moet zoeken dat je leuk vindt.

Helemaal mee eens, advies kan natuurlijk nooit kwaad.

Gr Joshua

Arie
Verbannen

Berichtdoor Arie » Do 01 Jul 2010 9:40

Jeetje wat een berg vragen… Ik zal proberen er antwoord op te geven, maar vergeef me als ik af en toe een steek laat vallen.

Wel degelijk een sport en je bent gewoon even aan het bewegen in vastgestelde vormen? Waar bazeer je dit uit? Dus je doet iets, en je weet niet wat het inhoud en waar het voor dient? Sorry maar das toch precies hetzelfde als stijldansen? En wat is dan zogenaamd de sportkatori? Vind het een beetje vreemd... Zou je me hier wat meer uitleg over willen geven? Klinkt allemaal een beetje onzuiver.

Ik baseer dat op vijf jaar trainen in KSR in de jaren 80 en 90. In die tijd was het Sugino-katori het gangbare Katori in Nederland. Er werden dan-graden uitgedeeld en verkocht zowel in Japan als in Europa.
Trainingen waren echt budo-georiënteerd, eindeloos kata lopen voor het kata lopen. Geen diepere uitleg van enige betekenis en elkaar dan-graden geven voor wie de mooiste kata liep. Een beetje zoals bij Iaido als je begrijpt wat ik bedoel. Meer voor de esthetiek en de zen of it..
En ja…. Onzuiver… Wat bedoel je daarmee? Sugino was een Menkyo Kaiden dus dan moet het wel kloppen toch?

De katori shinto ryu heeft 36 kajo technieken van het jujutsu in zijn curriculum.

Dat heb je uit een boek of van een website neem ik aan? Deze technieken bestaan alleen nog op papier. In de ryu zelf zijn ze verloren gegaan. Soms worden op demonstraties technieken gedemonstreerd maar dit zijn reconstructies die heeeel veel weg hebben van Takenouchiryu Jujutsu. Alle experts zijn het erover eens dat het jujutsu in KSR verloren is, zoals wel meer technieken in deze school overigens.

Klopt helemaal mee eens,

Fijn dat je het ermee eens bent, maar toch maak ik graag de kanttekening dat als wij het er beiden over eens zijn het nog niet waar hoeft te zijn. Er zijn genoeg mensen die met veel plezier Aikido beoefenen. Het zal dus toch wel verdomde leuk zijn om te doen.

Inderdaad, vaak is het zwaardwerk wat gekopieerd is van de katori shinto ryu,
Tegenwoordig heb je volgens mij ook de tissiers kenjutsu en dat zou geloof ik Kashima shinryu moeten zijn?

We moeten niet vergeten dat KSR en aikido nauwe banden met elkaar hebben. Sugawara sensei en de heer Louw zijn aikidoka van formaat en zijn beiden hoog in de Katori hiërarchie. In de jaren 80 en 90 werden aikidoka eenvoudig niet toegelaten in de school van Risuke Otake, maar dat is nu anders. Het wemelt er van de aikidoka.
Het Tissier zwaardwerk is weer een verhaal op zichzelf. Tissier leerde het van een leraar in Japan met de naam Inaba. Deze leraar heeft geen lesbevoegdheid in deze zwaardschool. Tissier begeeft zich dus op glad ijs als hij de naam van deze school gebruikt. Helaas zijn er in Nederland nogal wat exponenten van deze naamaak ryu. Jammer voor al de mensen die denken dat ze iets leren dat 400 jaar oud is en gewoon bij de neus worden genomen. Maar ook dit is weer een budo verhaal want het draait slechts om de centen…

Ik hoop je vragen afdoende beantwoord te hebben…

Groeten Arie

Arie
Verbannen

Berichtdoor Arie » Do 01 Jul 2010 10:19

Overigens denk ik niet dat de jongen die hulp vroeg in dit topic erg geholpen is met deze discussie.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Do 01 Jul 2010 19:37

Bij wushu leer je met zwaarden omgaan al is het bij de moderne wushu variant vooral artistiek. Bij pencak silat leer je niet echt met zwaarden (afhankelijk van de stijl), maar wel veel andere wapens en verdedigen tegen aanvallen met wapens (o.a. messen en stokken). Beide vechtkunsten hebben naast de praktisch zelfverdedigingkant, ook een traditonele en sportieve kant.

Ik heb het niet zo op het idee dat traditionele vechtkunsten goede manieren zijn om jezelf te leren verdedigen. Effectief, misschien, maar meestal niet.

Wil je echt alleen jezelf leren verdedigen, kun je het beste zoeken naar Krav Maga, Systema of Jeet Kune do. Deze MA zijn puur gericht op jezelf te verdedigen, los van traditie, kunst of sport.

Ik kan niet beoordelen over JKD, maar het Krav Maga en Systema dat ik gezien heb was bedroevend. Je hebt echt een instructeur nodig die weet wat hij doet, hard traint en aan sparren doet. Er zullen zeker instructeurs hebben die weten wat ze doen, maar KM en Systema kennen ook een hoop BS. Pas op.

Opnieuw benadruk ik dat je moet kiezen wat je leuk vind, ik zelf beoefen MA die nou niet bepaald nuttig zijn bij zelfverdediging (in dit tijdperk).

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Do 01 Jul 2010 19:44

Nog 1 ding om de sport discussie even de mond te snoeren

Van Dale:
sport de; v(m) -en allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden: aan ~ doen

http://www.vandale.nl/vandale/zoekServi ... uery=sport

Dus we doen allemaal aan sport.

Richard

Berichtdoor Richard » Do 01 Jul 2010 21:57

Ik heb het niet zo op het idee dat traditionele vechtkunsten goede manieren zijn om jezelf te leren verdedigen. Effectief, misschien, maar meestal niet

Kan ik wel in meegaan. Maar toch denk ik dat ik mijn mannetje wel sta hoor :wink:
Als je echt selfdefence wil, moet je de andere dingen doen doen. Ik ken die stijlen (krav maga e.d.) alleen van tv. Kan me zo voorstellen dat er in NL scholen zijn die niet zo best zijn (mee gaan met hypes)

Met sport doel ik overigens meer spel met regels, scheidsrechter enzovoorts.

[Edit] Of eigenlijk met sport bedoelde ik meer wedstrijdelement.

- AKA Dragon's Roar

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”