Stevige oefenzwaarden (full force sparring)

Informatie en vragen over aanschaf van zwaarden
selmar

Stevige oefenzwaarden (full force sparring)

Berichtdoor selmar » Wo 14 Jul 2010 15:35

Yo mensen!

Ik ben op zoek naar stevige oefenzwaarden om met een vriend op volle kracht mee te kunnen sparren, zonder dat ze na 5 minuten breken. Het maakt me niet zo veel uit wat voor zwaard het is.

Het vorige oefenzwaard brak op de punt, door een paar keer verkeerd te blokken... lijkt me toch niet echt de bedoeling.

Hoe dan ook, zou iemand me een paar degelijke oefenzwaarden aan kunnen wijzen? Het valt niet mee de goede van de slechte te onderscheiden op basis van een foto en wat tekst.. :P

Alvast bedankt!

katana

Re: Stevige oefenzwaarden (full force sparring)

Berichtdoor katana » Wo 14 Jul 2010 15:50

als het om voluit mee te gaan is, lijken mij enkel shinai geschikt. Deze zijn nl. gemaakt voor contact en zelfs eiken bokken kunnen al wel es breken. Maar mijn kennis van oefenzwaarden is eerder beperkt.

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Wo 14 Jul 2010 16:59

Yo Selmar,
door een paar keer verkeerd te blokken... lijkt me toch niet echt de bedoeling

Verkeerd blokken lijkt me inderdaad niet de bedoeling. :mrgreen:

Je zou dit eens door kunnen lezen:
http://www.swordfactsbenelux.nl/cold_steel_bokken_put_to_the_test
Vorige week heb ik vernomen dat de bokken nog steeds "leeft", dus deze lijkt me vrij onbreekbaar en redelijk betaalbaar ( zo rond de 30,00 a 35,00 €). :thup:

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

selmar

Berichtdoor selmar » Wo 14 Jul 2010 18:02

Kubikiri Asa schreef:Verkeerd blokken lijkt me inderdaad niet de bedoeling. :mrgreen:

nee, maar ja.. als je een beginner bent gebeurt dat gewoon :P

maar met dat zwaard, als je hard slaat lijkt dat me best pijnlijk, dat is natuurlijk niet zo erg, maar is er dan ook niet een risico dat er botten breken als het net even fout gaat?

die shinai zal ik na het eten even naar kijken

selmar

Berichtdoor selmar » Wo 14 Jul 2010 18:14

Hiervoor sparden (wat is in hemelsnaam de verleden tijd daarvan?) we overigens met zwaarden van hout met een schuimlaag erop, dat ging wel goed. Op het feit na dat er eentje brak, natuurlijk.

Ik vergat ook even dat jullie er waarschijnlijk vanuit gingen dat we beschermende kleding droegen, dat wilden we eigenlijk niet doen. Uiteraard is dat ook een beetje mijn probleem hier.

selmar

Berichtdoor selmar » Wo 14 Jul 2010 19:32

Is het een goed idee een houten of kunsttof zwaard te kopen en er zelf schuim omheen te plakken (dat spul wat ze om verwarmingsbuizen doen o.i.d.)? Misschien dat iemand hier wat ervaring in heeft?

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Wo 14 Jul 2010 19:35

katana schreef:zelfs eiken bokken kunnen al wel es breken. Maar mijn kennis van oefenzwaarden is eerder beperkt.

Klopt, het ligd er natuurlijk ook aan hoe je het hanteerd, je kan er ook wild mee gaan lopen hakken voor de fun en dan is het logisch dat het zal breken.

Maar als je een stevige kata gaat lopen waarbij de bokken veel klappen gaat vangen kan een eiken dit over het algemeen wel aan. Je behandeld een bokken gewoon net als een echt zwaard natuurlijk:)
Iemand die het leuk vind om gewoon even er mee te sparren heeft dat idee dan niet echt denk ik.
(weet overigens niet wat selmar er allemaal mee doet dus kan hier uiteraard niet over oordelen)

Wat ik selmar kan aanraden is gewoon om een shinai te gebruiken. :D

Gr Joshua

Terug naar “Ik wil een zwaard...”