Cold Steel AK-47

Plaats hier je reacties op je artikelen, sword reviews, enz. die op de homepage staan.
Hoofdpagina

Cold Steel AK-47

Berichtdoor Hoofdpagina » Ma 15 Sep 2008 21:29

Cold Steel AK-47
Auteur: Ti-Lite

Al gedurende enkele jaren draag ik de AK-47 van Cold Steel als edc bij me. Ik gebruik dit zakmes voor een groot scala aan dingen. Van het snijden van papier, touw en leer tot het maken van aanmaakhoutjes voor een BBQ. Hij heeft me nog geen moment in de steek gelaten. Daarom leek het me eens leuk om dit mes te testen. Het lemmet is gemaakt van AUS 8A staal. Dit heeft een vacuüm hitte behandeling gehad en is daarna gevrieskoeld. Dit zorgt ervoor dat het blad extreem sterk is. Lees meer...

Crypto

Re: Cold Steel AK-47

Berichtdoor Crypto » Di 16 Sep 2008 17:26

erg leuk om te lezen en het filmpje is ook leuk.
goede review :thup:

水 土 火 空

- Toine

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Di 16 Sep 2008 18:42

Sluit ik me bij aan. :)
Het valt me overigens wel op dat je het mes bij de "laminaat-test" anders vasthoudt dan ik dat zou doen. Ik zou, om te voorkomen dat het lemmet kan doorglijden naar mijn hand, mijn duim op de achterkant houden. Jij doet dat niet, en het gaat ook goed zo te zien (je kan nog steeds tot 10 tellen :mrgreen: ). Komt dat door de handschoen, de vorm van het handvat, of is het ook gewoon de beste methode zoals jij het doet?

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 16 Sep 2008 18:56

Ger schreef:Het valt me overigens wel op dat je het mes bij de "laminaat-test" anders vasthoudt dan ik dat zou doen. Ik zou, om te voorkomen dat het lemmet kan doorglijden naar mijn hand, mijn duim op de achterkant houden. Jij doet dat niet, en het gaat ook goed zo te zien (je kan nog steeds tot 10 tellen :mrgreen: ). Komt dat door de handschoen, de vorm van het handvat, of is het ook gewoon de beste methode zoals jij het doet?

Meerdere oorzaken.
Het handvat is dusdanig gevormd dat je er met je hand een goede grip op hebt, zowel in de gewone als in de "reverse" grip. Als dit niet genoegis, dan kun je de duim van je hand idd op de achterkant van de pommen leggen.
Echter omdat ik een "lanyard" gebruikte voorkom ik afschieten over het lemmet.
Het touw ( de lanyard) is vaak gemaakt van gevlochten paracord en daardoor sterk.
Voor deze test heb ik gewoon een stuk touw er 5 / 6 keer doorheen gehaald. Afgestemd op het formaat van mijn hand, maar wel zolang dat mijn hand niet verder kan glijden dan het handvat groot is.

Het gebruik van een lanyard heeft ook nog de functie dat men het mes los kan laten om iets met twee handen te doen. Het mes hoeft dan niet opgeborgen te worden, want het bungelt aan je pols. Tevens voorkom je zo dat je het mes kwijt raakt door het te laten vallen.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Di 16 Sep 2008 22:52

Mooi ding!

Over 't algemeen ben ik niet zo van de messen, maar het is leuk om te zien dat zo'n mes net zo veel (of misschien wel meer?) kan dan het gemiddelde (goede) zwaard... Leuk gedaan dus! :D

(welke muziek stond overigens onder het filmpje? Ik dacht eerst aan LOTR muziek maar later klonk 't niet meer zo heel erg LOTR-achtig...)

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Wo 17 Sep 2008 8:34

De muziek is van Carl Orff, de cd Carmina Burana, nummer 1. O Fortuna.
Veel bij diverse films gebruikt, onder andere bij Excalibur uit 1981.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Martin

Berichtdoor Martin » Vr 19 Sep 2008 12:01

Mooie test Hans, complimenten.
Ik vind het mes ietwat te groot voor dagelijks gebruik maar Cold Steel sttaat garant voor bovenmaatse gebruikseisen. Toch wel een toppertje dit mes.
Zelf is mijn adc een oude Benchmade BM800 AFCK. Qua lengte zo'n beetje dezelfde alleen veel smaller en rondere vormen.

Terug naar “Reacties op artikelen”