[Review]Cheness iaito

Plaats hier je reacties op je artikelen, sword reviews, enz. die op de homepage staan.
Hoofdpagina

[Review]Cheness iaito

Berichtdoor Hoofdpagina » Zo 22 Mar 2009 18:45

Cheness iaito
Auteur: Littlesamurai

Ongeveer een jaar gelden heb ik de cheness type 8, 1045 iaito aangeschaft. Het is een erg mooi degelijk zwaard voor het bedrag wat ik er voor betaald heb. Het zwaard is gemaakt voor iai. Maar aangezien het zwaard een gewicht heeft van een "echte" shinken , is het zwaard niet geschikt voor intensief gebruik, omdat je je gewrichten er makkelijk mee kan overbelasten.Lees verder...

littlesamurai

Re: [Review]Cheness iaito

Berichtdoor littlesamurai » Zo 22 Mar 2009 18:55

:thup: :D
Ik geloof dat dit zwaard ook niet meer gemaakt word.
Ik kijk net op de cheness site en op diverse andere site's.
Zie hem nergens meer staan. Alleen de wakizashi versie.
Gr :D

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Do 09 Apr 2009 11:26

Hoi,

Ik zag je review en ik heb wat kleine opmerkingen. Laat ik voorop stellen dat het een mooi zwaard is voor een productie zwaard en dat ik dit betreffende zwaard nooit zelf in handen heb gehad.

Ik kom een behoorlijke tegenstrijdigheid tegen:

Het zwaard is gemaakt voor iai. Maar aangezien het zwaard een gewicht heeft van een "echte" shinken , is het zwaard niet geschikt voor intensief gebruik, omdat je je gewrichten er makkelijk mee kan overbelasten.

Juist iai shinken zijn geschikt voor intensief gebruik. Er wordt juist door iaidoka gezocht naar een geschikt zwaard voor intensief gebruik. In ander woorden, niet te zwaard, goede balans, liefst met hi. De balans en gewicht worden o.a. bepaald door de hi (en 't "fluit" zo leuk :D). Anders krijg je naar verloop van tijd gewrichtsproblemen.

De reden dat het zwaard niet geschikt is voor iai kan door verschillende zaken:
1. het zwaard is aan de zware kant. ik zou een zwaard van dat gewicht niet goed kunnen hanteren (ik spreek uit ervaring). Als je zo’n scharminkel bent zoals ik dan levert dit behoorlijk wat problemen op.
2. de balans van het zwaard ligt er dicht bij de tsuba. Bij mij ligt de voorkeur rond de 15 à 20 cm vanaf te tsuba.
3. de kissaki is voor de meest iaidoka aan de lange kant. De meeste kiezen voor een Chu kissaki. Een enkeling voor een Ko of een O kissaki. Je ziet ze wel, een kwestie van smaak denk ik.

Voor de rest klinkt het als een mooi zwaard en een goede review.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Do 09 Apr 2009 13:08

Meneer T. Ik heb aanvullend een vraag over de combinatie lengte/gewicht van een persoon in verhouding met de lengte/gewicht van de iaito die idealiter bij diegene past.
Ik ben van normale lengte: 1,82m maar heb niet veel massa..ben slank doch niet mager.
Tijdens de iai sessies heb ik de neiging om bijv. bij o-chiburi niet goed tomote (stophand) toe te passen...i.e. het zwaard tikt lichtelijk door. Zo ook bij kiri-oroshi en nog wat oefeningen. Ligt het aan de kracht van de hand (vingers) of zal de iaito te zwaar/lang zijn? Het zou ook een combinatie van nog 'slechte' techniek kunnen zijn met een suboptimale iaito. N.b. Ik praktiseer pas sinds 2 jaar Iaido en heb uit principes nog geen graad gehaald. Echter, deze maand 19 april wil ik dan toch voor ikyu gaan.
Dank alvast!

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Do 09 Apr 2009 14:44

Ik ben slechts een shodan (hoop deze zomer voor nidan te gaan). Dus ik noem alleen dingen op die mij opvallen.

Het beste advies dat ik kan geven is: Vraag het aan je leraar. Als ik mij goed herinner train jij bij Bjorn? Aardige kerel en heeft verstand van zaken. Hij weet vast wel waar je aan moet werken en wat de problemen zijn met een iaito.

Als je als een bezetene moet aanspannen (niet alleen de handen) dan is er wat mis. Dat hoeft niet aan jouw iaito te liggen. Kijk eens naar de grip van je zwaard. Houd je die wel juist vast, span en ontspan je op de juiste momenten (is iets waar ik nu mee aam het knoeien ben), sla je niet veel met rechts (of te weinig met links). Wat mijn ervaring is, met het juiste zwaard maar verkeerd vast houden, is dat je dan snel de controle verliest. Is iets waar ook ik mee stoei op bepaalde momenten.

Ik heb een tijdje getraind met een te zwaar zwaard, heb daar een aantal verkeerde gewoonten ontwikkeld. Het zwaard trek je dan gewoon mee. Krijg je een rare houding van en je schouders gaan naar de malle moer. Het zwaard in de review is rond de 1050 gram geloof ik. Als je een stevige kerel bent of voldoende spieren hebt ontwikkeld met iai is zo'n zwaard misschien ok, maar voor ons beginners is het te zwaar. Ik heb nu een 950 gram stalen iaito (2.55 shaku), sommige vinden dat al aan de zware kant. Die houden van een iaito van 800-900 gram. Ik kan mij echter prima redden met mijn 950 gram iaito. Bij ons magere latte en iemand van jou (onze, ben 1.86 m) lengte zal dat wel lukken. Leg je zwaard, zonder saya, op de keuken weegschaal. Als jou iaito boven de 950 gram is (ik denk dat jij een 2.50 shaku zwaard hebt) dan is het een zware iaito. Maar ik ken jou lichaamsbouw niet. Het kan best zijn dat jou iaito perfect voor je is.

Voor je gaat shoppen voor een nieuwe iaito (die dingen zijn erg duur) werk eerst aan je techniek. Zeker als iets als het gaat om stoppen van het zwaard bij o-chiburi. In eens moet je een voorwerp van bijna een kilo van volle snelheid met 1 hand stoppen. Dat is niet niks. Verwacht dan ook geen wonderen, het aanpassen van gewoonten (de grip van je zwaard wordt snel een gewoonte) duurt even.

Nogmaals, vraag het aan je leraar. Hij weet wat er mis is.

Succes de 19e.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Do 09 Apr 2009 16:59

Dank voor de nuttige uitleg en info. Inderdaad, Bjorn heeft mij toen een 2,5 shaku iaito aangeraden. Deze is van ZnAl legering, en er zitten geen onnodige assecoires op. die 950g klopt ook.
Hoe dan ook, ik heb het hem gevraagd en het is voornamelijk onontwikkelde techniek, dit komt vanzelf door veel oefenen en proberen goed op zijn plaats. Ik ben benieuwd de 19e! Wie weet zie ik je daar? Succes!

Niels

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

Terug naar “Reacties op artikelen”