Wat mag wel, wat mag niet?

Informatie en vragen over aanschaf van zwaarden
Richard

Wat mag wel, wat mag niet?

Berichtdoor Richard » Vr 24 Mar 2006 11:49

Volgens de Nederlandse wet

De Wet wapens en munitie (WWM) deelt wapens in vier categorieën (I t/m IV) in.

Degens, sabels, zwaarden vallen o.a. onder artikel 2, eerste lid, categorie IV, onder 2, ongeacht of het decoratieve of functionele zwaarden zijn. Deze wapens mogen vrij voorhanden worden gehouden.

Dergelijke wapens mogen echter niet op de openbare weg gedragen worden. Het is dus raadzaam om bijvoorbeeld een degen niet onverpakt op een fiets te vervoeren. Om deze wapens te mogen gebruiken op voor publiek toegankelijke plaatsen (bijvoorbeeld bij sportbeoefening) is schriftelijke toestemming van de politie nodig. Hiervoor moet er een vergunning (verlof) worden aangevraagd bij de korpschef van uw politieregio. Tenzij deze wapens vallen onder de vrijstelling van artikel 28 van de Regeling wapens en munitie (RWM).

Zie: justitie.nl

===
edit:
Justitie heeft wederom de links aangepast, alles over wapens is nu te vinden op: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... n-munitie/

===

The Don

Berichtdoor The Don » Wo 28 Mar 2007 17:18

om nog even wat onduidelijkheden uit de weg te helpen:

Er is bijvoorbeeld nog veel onduidelijkheid wat betreft specifieke wapens. wist je bijvoorbeeld dat vlindermessen en stiletto's gewoon legaal zijn (als ze niet langer dan 9 cm zijn en niet smaller als 14 mm en slechts 1 snijkant hebben)...

Daarnaast zijn zwaarden en vaste messen met meer dan 1 snijkant gewoon legaal (althans je mag ze in huis hebben aangezien ze vallen onder categorie IV)

Bij veel mensen is dit niet bekend en zelfs "kenners" zoals politiemensen zonder specifieke opleiding denken dat alle stiletto's, valmessen, ed illegaal zijn wat eventueel tot een vervelende situatie kan leiden.

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

Stephen Brown

Berichtdoor Stephen Brown » Za 26 Mei 2007 12:37

Ik heb een gerelateerde vraag waar jullie me misschien mee kunnen helpen. Ik weet dat het hebben van zwaarden legaal is (wandverzameling, etc.). Nou vind ik het leuk om zo nu en dan met een (functioneel) zwaard in de achtertuin (aan twee kanten afgescheiden; hek aan derde kant - geheel niet 'openbaar toegankelijk' dus) wat amateur-tameshigiri te beoefenen (i.e. een watermeloen doorhakken). Mijn vraag is: is dit legaal? Het lijkt mij van wel (want ik ben boven de achttien en ik draag het zwaard niet in het openbaar). De reden dat ik het vraag, is dat ik onlangs met een luchtdrukwapen in dezelfde achtertuin bezig was, en dat een buurman toen de politie heeft gebeld. De agenten concludeerden dat het wel degelijk legaal is om dergelijke handelingen in de achtertuin te verrichten. Maar stel dat ik straks sta te hakken en ik krijg weer agenten aan mijn deur, dan ben ik liever niet mijn zwaarden kwijt. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

michi ni oitewa shi o ituwazu omou

Saelcallo

Berichtdoor Saelcallo » Za 26 Mei 2007 14:04

Zover ik de regels kent is het legaal, eigen terrein..

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Crypto

Berichtdoor Crypto » Za 26 Mei 2007 15:42

is gewoon legaal want is eigen terrein

水 土 火 空

- Toine

Saelcallo

Berichtdoor Saelcallo » Za 26 Mei 2007 16:28

Ik had het nog goed ook :twisted:

(\__/)

(O.o )

(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Stephen Brown

Berichtdoor Stephen Brown » Za 26 Mei 2007 22:37

Ja, dat dacht ik dus ook: eigen terrein en dus legaal. Bedankt voor jullie respons.

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Zo 27 Mei 2007 21:34

Stephen,

Ik doe dit al langere tijd, maar heb er nog nooit problemen mee gehad.
Dit terwijl mijn oude buurman zelf agent is.

Veel plezier. Want het is ,mits veilig uitgevoerd, leuk om vanalles en nog wat door te snijden of hakken.

Ipv een meloen, kun je ook limonadeflessen, melkpakken en kartonnen tubes gebruiken. :D

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Crypto

Berichtdoor Crypto » Ma 28 Mei 2007 0:21

breng hem niet op het slechte pad he :wink: dalijk hakt die alles wat los en vast zit :P :twisted:

水 土 火 空

- Toine

Stephen Brown

Berichtdoor Stephen Brown » Ma 28 Mei 2007 10:40

Haha, ik was in dat kader al aardig op het slechte pad aan het raken, vrees ik... Sierkalebassen doen het ook goed (mits niet te hard).

Crypto

Berichtdoor Crypto » Ma 28 Mei 2007 19:49

hahah wie weet valt er nog wat tegen te doen dan :wink:

水 土 火 空

- Toine

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Wo 13 Jun 2007 14:13

Ik moet zeggen dat ik redelijk goed weet hoe de Nederlandse wapenwetgeving in elkaar zit, maar is er iemand die wat nadere uitleg kan geven over de Belgische wetgeving? Ís er eigenlijk wel een Belgische wetgeving op dat gebied, of is dat bijvoorbeeld apart per departement geregeld?
En in hoeverre geldt hetgeen wat we hierboven vertellen in België?

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Van der Auwera Jurgen

Berichtdoor Van der Auwera Jurgen » Wo 13 Jun 2007 20:41

In België is de wapenwet nogal onvolledig, maar toch streng. Het komt er op neer dat je van de goodwill van de agent afhangt.

In grote lijnen uitgelegd gaat het zo:

Je moet eerst weten onder welke categorie je wapen valt. Bv vuurwapens, steekwapens, ...

Maar een zwaard zijn ze simpelweg vergeten te vermelden, terwijl een baseballbat als dodelijk slagwapen wordt aanzien.

Omdat een zwaard dus niet letterlijk in de wet vermeld is, zijn er ook geen duidelijke richtlijnen.
Maar je houdt je best aan de volgende punten:
* altijd vervoeren in een afgesloten koffer, niet zichtbaar
* gebruik enkel in prive-kring
* best ook een lidkaart of zoiets als bewijs dat dat je hobby/sport is
Met deze regels wordt het zwaard geen steek/slagwapen, maar een sportwapen.

Nu dit sluit niet uit dat bv bij autocontrole het zwaard in beslag genomen mag worden en dat er een pv wordt opgesteld, of dat je mee naar het bureau moet. Dat hangt van politie-agent tot politie-agent af.
Verdere vervolging komt er niet van als je voorgaande regels in acht neemt.
Een wreed ambetante situatie dus waar je niet veel aan kan doen.

In Honore Constans, Altijd in Eer!

Alistar

Berichtdoor Alistar » Vr 12 Okt 2007 1:22

Dat klopt (i.v.m. het openbaar vervoeren van een zwaard).
Ook het dingen doormidden hakken in je achtertuin is volledig legaal in België dus maak je maar geen zorgen.
Wat zijn nog leuke dingen om op te oefenen?

Tsuyokereba Iki, Yowakereba...Shinu!!!

The Don

Berichtdoor The Don » Ma 24 Dec 2007 17:32

Weet iemand wat de stand van zaken is mbt de NL wapenwetgeving, ik hoor om me heen verhalen van het strenger worden van de wetgeving en dan met name gericht op messen zoals stiletto's, vlindermessen etc..

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

Terug naar “Ik wil een zwaard...”