Inloggen:


Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Onthouden?:


Statistieken


Er zijn 0 geregistreerde gebruikers online.
Online gebruikers:

    Totaal aantal leden: 940
    Ons nieuwste lid is john76

    Home » Articles » Nihonto vs moderne productie katana: deel 4

    Articles      

    Nihonto vs moderne productie katana: deel 4

    Door J Klaver

    Deel 4 in de serie over de klassieke nihonto versus de moderne katana. Een must voor iedereen met interesse in de evolutie van Japanse zwaarden!
    Na een introductie en inzoomen op de Sugata en de Hada  en vervolgens inzoomen op de Hamon en de Hataraki gaan we in dit deel in op de Nakago en de NBTHK.

    Nakago

    Nakago of Tang is het deel van het blad wat in de Tsuka of Handvat zit zodat je Katana hanteerbaar is.
    De Nakago kan uiteindelijk uitsluitsel geven over een smid, maar er zijn ook zeer veel Mumei (ongesigneerd) bladen in omloop. De redenen waarom deze Mumei Nihonto er zijn kunnen divers zijn. Vaak werden de topstukken wel van een Mei (signatuur) voorzien, maar ook kwalitatief uitstekende bladen zijn soms Mumei. Hiervoor zijn verschillende redenen voor aan te dragen. Het was misschien grotendeels werk van een Deshi (discipel), de katana werd in een heilige omgeving tentoongesteld, men leverde een blad aan een Samurai die lokaal niet geliefd was en men bleef dus liever anoniem of de smid wilde zijn werk voor zichzelf laten spreken.

    Dit deel van het blad is nooit gepolijst of differentieel gehard en is dus nog in oorspronkelijke staat zoals het voor het eerst werd gesmeden. De oxidatie geeft een aanduiding van de leeftijd van het blad, de oudere bladen hebben gewoon meer oxidatie en zullen donkerder zijn. Wat eveneens een belangrijke indicator is de Nakago-Jiri, oftewel de vorm van de Nakago. Deze varieerde vaak per school en veranderde soms in de loop der tijd en soms per smid. Ook verschilde vaak de manier van vijlen op de Nakago, dit wordt ookwel yasurimei genoemd. De hoek en vijl patronen zijn ook belangrijke indicatoren om de Nihonto te kunnen plaatsen.

    De feitelijke Mei of Signatuur wordt atlijd op de Nakago gezet, meestal werd er ook een datum bijgezet, plaast en meerdere bijzonderheden. In sommige Mei kan je zelf lezen op hoeveel mensen en hoe de Nihonto is getest op scherpte en sterkte. Dit noemt men Tameshigiri.

    NBTHK

    Een belangrijke organisatie in Japan is de NBTHK (Nippon Bijutsu Token Hozon Kyoki). Dit is een Japanse organisatie die zich richt op het behouden van authentieke Japanse Zwaarden welke in 1948 is opgericht. Naast deze organisatie heb je ook de NTHK (Nihon Token Hozon Kai) beiden organisatie organiseren vaak Shinsa, waarbij Nihonto kunnen worden beoordeelt. Nadat een eventuele Nihonto wordt beoordeeld door experts en eventueel authentiek wordt bevonden resulteert dat in een certificaat (origami) welke de historische waarde aangeeft. Op de papieren wordt het blad beschreven, de specificaties, toekenning en meerdere relevante informatie.

    Een beknopte opsomming van de graduering

    NBTHK
    Hozon – Belangrijk voor behoud
    Tokubetsu Hozon – Buitengewoon belangrijk voor behoud
    Juyo Token – Zeer belangrijk werk
    Tokubetsu Juyo – Buitengewoon belangrijk werk

    NTHK (gebruiken een puntensysteem)
    Shinteisho – 60-69 pts – Authentiek
    Kanteisho – 70-84 pts – Belangrijk
    Yushu Saku – 85-94 pts – Zeer belangrijk werk
    Sai Yushu Saku – 95-100 pts – Uiterst belangrijk werk

    Nadat je dus enige kennis op hebt gedaan ga je op een andere manier naar Nihonto kijken en wordt het een uitdaging om de Nihonto te kunnen plaatsen onder periode, school of soms zelfs smid. Door deze geperfectioneerde nuances zijn Nihonto ook vaak te vinden in Musea of Tentoonstellingen over de gehele wereld. Dit artikel is een zeer beknopte versie en de wereld van Nihonto hangt van uitzonderingen aan elkaar vast. Tevens is en blijft het mensen werk en de mening van een organisatie als NBTHK blijkt in de praktijk in sommige gevallen ook niet geheel foutloos. Er zijn verhalen in omloop dat een Nihonto die meerdere malen werd aangeboden op verschillende niveaus werd geplaatst qua belangrijkheid.

    Het moge natuurlijk overduidelijk zijn dat er in Japan vele theorieën en opinies heersen en deze soms lijnrecht tegenover elkaar staan, naarmate je kennis vordert, denk je soms ook stelling te kunnen nemen in een vraagstuk. Het is in ieder geval een dynamische zoektocht, inherent aan het leven.

    Ik hoop dat je de verschillen tussen een Nihonto en Moderne katana iets duidelijker zijn geworden en het is ook niet de bedoeling om een moderne produktie katana volledig naar beneden te halen, de prijs is ook veel vriendelijker en sommige smederijen kunnen echt een goede functionele katana smeden, maar de genuanceerdheid kan je er alleen niet in terug vinden. Het is mijn intentie om in een volgende artikel nog dieper in te gaan op Hataraki.

    Mocht je nog vragen hebben, dan kan je altijd contact opnemen.

    DOMO ARIGATO GOZAIMASHITA
    Jordy Klaver

     

    Dit is het vierde deel van een serie over de nihonto vs. de moderne katana van de hand van Jordy Klaver, eigenaar van Samurai Katana Shop

    « Deel 3

    Home » Articles » Nihonto vs moderne productie katana: deel 4