Inloggen:


Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Onthouden?:


Statistieken


Er zijn 1 geregistreerde gebruikers online.
Online gebruikers:

  • Baidu [Spider]

Totaal aantal leden: 840
Ons nieuwste lid is hongyendn003

Home » Articles » Nihonto vs moderne productie katana: deel 1

Articles      

Nihonto vs moderne productie katana: deel 1

Door J Klaver

Omdat ik mijn kennis omtrent Nihonto de laatste tijd flink aan het verdiepen ben, wil ik me wagen aan een kleine introductie om iedereen wat meer bekend te laten maken met Nihonto en het onderscheid t.o.v. moderne productie zwaarden. Het wordt in ieder geval niet een opsomming van talloze smeden uit verschillende perioden en scholen.

Ik maak hierin een onderscheid tussen moderne productie zwaarden, waaronder natuurlijk Hanwei (Bugei), Cheness, Kaneie en vele meer die bijna allemaal uit China komen, en zich richten op zwaarden met Japanse stijl. En aan de andere uiterste kant Nihonto, wat ik als een authentiek Japans Zwaard zie en dan met name met de focus op de katana's die zijn gesmeed van voor 1868.
Dit is in mijn optiek een belangrijk tijdstip in Japan, in 1868 ging Japan over de Edo periode naar de Mejii periode, die grote veranderingen doorvoerden in Japan waaronder het afschaffen van de Samurai Klasse. Dit zorgde er namelijk voor dat de vraag naar wapens sterk afnam en de smeden het steeds moeilijker kregen en in hoeveelheid afnamen. Alle katana's uit Japan zijn Nihonto en mijn fascinatie met Japanse Zwaarden die van voor 1868 is simpelweg persoonlijk. Ik wil proberen het onderscheid, tussen Nihonto en Modern Massa productie katana via het pad van Kantei (beoordelen) doen. Het woord Kantei wordt op Token, ook wel gebruikt om mumei (ongesigneerde) Nihonto te duiden.

Boven het feit dat Nihonto een sterk functioneel karakter hadden, zeker in tijden van onrust en oorlogen, kan je deze zwaarden ook zien als kunstobjecten door hun grote aandacht voor details. In de vroege periode, vanaf 10 en 11 de eeuw, ging functionaliteit boven alles. Tijdens de Muromache periode, ongeveer 16 eeuw, toen er veel vrede heerste in Japan, begon eigenlijk de focus op pure functionaliteit te verdwijnen, en tijdens de Mejii periode (1868-1912) werd het kunst aspect steeds belangrijker. Om die reden zijn Japanse katana's niet enkel wapens maar een product van de unieke Japanse cultuur. Dit is een fundamenteel ander uitgangspunt die Chinese smederijen hebben, het zijn bijna allemaal bulkfabrikanten en de meeste smederijen, zoals bijvoorbeeld een Huawei of Kaneie, springen marketingtechnisch handig in het op aspect dat de kopers vaak een uniek stuk in handen willen hebben.

Feitelijk is dat natuurlijk niet zo, het begrip u vraagt wij draaien is de visie. Het Japanse zwaard is het meest fijne zwaard ooit ontwikkeld door de mens. Het merendeel van Nihonto wordt hedendaags ook alleen maar gebruikt om te verzamelen of te bestuderen. In het Japans wordt dat Kantei genoemd, dat is het beoordelen van een Nihonto in al zijn facetten. Het woord Kantei wordt op Token, ook wel gebruikt om mumei (ongesigneerde) Nihonto te duiden. Bij het hanteren van een authentiek Japans zwaard komt ook meer ceremonieel protocol kijken, dit heeft zeker te maken met veiligheid maar ook met respect voor de Nihonto. In Japan wordt een zwaard ook als heilig beschouwd, dit heeft grotendeels zijn oorsprong in het shintoïsme. In Japan wordt de Katana ook de "soul of the samurai" genoemd en de lijnen van smeden gingen honderden jaren mee waarbij de hoge kwaliteit consistent was.

Kantei

Omdat ik al lange tijd een webshop heb met vele zwaarden ben ik al goed bekend met de terminologie die vaak word gebruikt en dit kan al behoorlijk diepgaan. Ook had ik natuurlijk al een beperkt aantal boeken waarmee ik mijn kennis reeds had verdiept. Tevens kreeg ik van de smederijen steeds meer informatie zodat ik goede kijk heb ontwikkelt hoe het eraan toe gaat in de moderne productie katana wereld. Kom je in de wereld van de Nihonto dan begeef je je toch meer op hoger niveau qua inhoud, Japans vakjargon en terminologie. Mijn persoonlijke motivatie is dat ik vanuit mijn Budo achtergrond, Karate/Jitsu/Iaido graag steeds meer wil weten van de samoerai en dan met name de wapens met als middelpunt de Katana. Onlosmakelijk met de katana verbonden zijn de koshirae (fittingen), tsuka (handvat) en saya. Deze onderdelen werden toen ook gemaakt door afzonderlijke specialisten. Deze specialisten hebben vaak jarenlange ervaring, de habaki, gemaakt door de Habaki-shi, saya (schede), gemaakt door de Saya-shi en polijsting wordt gedaan door de Togi-shi. Een zeer belangrijke taak is voor de Togi-Shi, deze brengt de ware schoonheid van het blad naar voren door de Ha en Jihada prachtig te laten uitkomen. Een diepgaande kennis is noodzakelijk van alle scholen, periode en stijl van het blad. De houding waarin wordt gewerkt is uiterst pijnlijk en totale concentratie is telkens gevraagd. Meestal wordt gewerkt in dezelfde volgorde met een Shitaji, of basis polijsting en Shiage wat de eindpolijsting is. Een goede polijsting zaal ervoor zorgen dat er veel Hataraki, of activiteiten in hamon te zien zijn en dat het blad uitkomt zoals de smid het heeft bedoeld. De polijsting die Chinese smederijen toepassen is vaak heel summier en vaak van alles geroepen maar feitelijk, omdat er gewoon met totaal ander staal wordt gesmeed, namelijk Tamahagane vs. Hoogovens staal, worden de resultaten totaal anders en is het vaak niet eens relevant om al deze bewerkingen uit te voeren. Wordt er wel Tamahagane gebruikt, dan is dit op een andere manier geproduceerd als in Japan en is er nog steeds geen Togi-Shi in dienst.

Ik vind persoonlijk dat Kantei veel weg heeft van een ware wetenschap welke bijna alleen autodidactisch kan worden eigengemaakt. Ik ben zelf lid van Token Nederland en ontmoet daar mede geïnteresseerden en deel daar kennis met elkaar. Kantei is het proberen om een school en liefst een smid te koppelen aan een Nihonto. Je kunt enorm veel vinden in boeken (dit zijn wel meestal dure exemplaren), online en een aantal organisaties. Vele smeden zijn gecategoriseerd, op stijl, staal en Mei (signatuur) en school. Je hebt vele Japanse woorden die het gehele blad beschrijven, in lengte, vorm, staal structuur, breedte en dikte en nog veel meer aspecten. Zodra je hier meer van te weten komt kan je dingen gaan uitsluiten.

Het is waarschijnlijk een moment opname, mijn kennis omtrent Nihonto is nog steeds groeiende en grotendeels gevoed uit parate kennis, maar ik zal in vogelvlucht laten zien welke stappen komen kijken bij het uitzoeken wat voor Nihonto het is.

Als je al wat bekend bent met Japanse wapens dan zal het onderscheid maken tussen een Katana, Wakizahsi of Tanto makkelijk zijn. In eerste instantie kan het misschien wat lastiger zijn om een tachi te herkennen, deze heeft namelijk vaak dezelfde lengte als een katana. Er zijn ook vele "omgebouwde" tachi te vinden, dit noemt men meestal suriage en betekend dat het blad is ingekort, dit wordt dan meestal bij de Nakago gedaan. Een compleet intact blad noemt men meestal Ubu. In eerste instantie zie je vaak het blad zonder Koshirae, en dan kan het wat lastiger zijn om het meteen te plaatsen.

Een tachi is vaak wat ouder, en dat heeft te maken met de stijl die men gebruikte om te vechten en dan vooral hoe het zwaard zo efficiënt kan worden getrokken. Een tachi werd namelijk gebruikt om vanaf een paard te vechten, werd met de snede naar onder gedragen en was daar beter voor geschikt. Omstreeks 1600 verdrong de katana langzaamaan de tachi. De definiëring ligt simpelweg in welke lengte het wapen heeft en dit wordt uitgedrukt in een de oude Japanse lengtemaat Shaku (30,3 cm), Sun (3,03 cm) en Bu (0.3 cm).

    Katana of Tachi is tussen de 2 of 3 Shaku.
    Wakizashi (kort zwaard) tussen 1 en 2 Shaku.
    Tanto (mes) is kleiner als 1 Shaku

Nadat je dit hebt vastgesteld kan je verder gaan. Mijn persoonlijke benadering, maar dit loopt ook weleens door elkaar is als eerst de Sugata, oftewel de gehele vorm van nagasa (blad), beoordelen. Voorts kijk ik naar het resultaat van Kitae, dus de staalstructuur die is ontstaan tijdens het smeden en dan is het meest in het oog springend de Hada, oftewel het vouwproces wat het blad heeft ondergaan, hier kan je veel uit afleiden. Vervolgens is de Hamon (hardingslijn) van belang omdat in verschillende perioden en bij verschillende scholen dit onderling sterk verschilde. Als laatst bekijk ik de Nakago (tang), en dan met name de Mei (signatuur) welke ik dan moet gaan nazoeken omdat ik deze niet paraat heb. En natuurlijk de roestvorming, dit moet namelijk overeenkomen met de periode waarin je het wapen probeert de plaatsen.

Dit is het eerste deel van een serie over de nihonto vs. de moderne katana. Jordy Klaver, eigenaar van Samurai Katana Shop zal de komende periode regelmatig een nieuw deel publiceren.
De volgende keer zal hij ingaan op de Sugata, de Hada en de Hamon. Hou deze site dus in de gaten!


Home » Articles » Nihonto vs moderne productie katana: deel 1