veel interessanter is waarom je zo graag wil weten wie er koryu trainen, en vooral waarom je het zo belangrijk vindt welke connectie ze met japan hebben. dat is echt niet heilig akend.
Heilig makend niet, maar het is een goede indicator van de kwaliteit van de dojo. Er lopen genoeg charlatans rond die beweren allerlei stijlen te beoefenen en claims maken die ze niet waar kunnen maken. Je leraar bekend maken vind ik dan ook het minste wat je mag verwachten van een dojo.
ik wil best over de iaidolijnen even uitwijden/ toen ik 25 jaar geleden met iaido begon werd het vooral eishin genoemd. later zijn daar nog allerlei andere benoemingen geweest. en werden jaarlijks - tot vervelends toe - de kata's weer aangepast.. en erger nog , alle leraren in nederland waaiden lekker mee. niet ée'n die de moed bezat om te zeggen, wat een geneuzel. nu weet ik het wel. technisch kunnen ook de japanse leraren je ook maar tot een bepaald punt brengen. de rest moet je toch echt zelf doen. en zo gezegd zo gedaan. er werd in die tijd scheutig met kata gestrooit, dus toen ze binnen waren en ik zeker wist dat ook mijn iaido leraar geen enkele diepgang bezat. geen kennis van zaken over de ura, en dan vooral de ura van de innerlijke ontwikkeling. ben ik weggegaan.. soms gebruik ik de term eishin, soms muso shinden. vooral om aan te tonen dat het eigenlijk van een bron komt.
het kan me ook werkelijk geen kont bommen, hoe het nu genoemd wordt. ik ben op mezelf verder gegaan omdat ik mijn leraren ontgroeide.. dat lijkt me ook de normale gang van zaken.. welke opleiding duurt nou zo lang dat je na b.v 40 jaar nog correcties moet krijgen. dat is toch belachelijk. maar ja, als ze elk jaar de kata weer een beetje veranderen, blijf je aan de gang..tja de meeste mensen willen graag volgen en ergens bij horen, en voelen zich bedreigd als iemand afwijkt van de norm.
Ik vroeg niet om uw overwegingen om uw huidige koers te varen maar simpelweg bij wie u getraind heeft.
geneuzel over herkomst wil eigenlijk alleen maar wat zeggen over het niveau van de vragensteller.
Wat een beledigende en kinderachtige reactie. Ik heb gewoon een paar simpele vragen gesteld en u begint meteen met moddergooien. Dit zegt mij veel over uw eigen 'niveau'.
Meneer kaifinn u komt met uw voorgaande reacties op mij over als iemand die weet dat hij op een leugen betrapt is en nu paniekerig om zich heen slaat in hoop dat hij iets raakt. Als u echt serieus wil worden genomen zou ik mijn toon aanpassen en gewoon eens een duidelijk antwoord geven.