Ger schreef:Het valt me overigens wel op dat je het mes bij de "laminaat-test" anders vasthoudt dan ik dat zou doen. Ik zou, om te voorkomen dat het lemmet kan doorglijden naar mijn hand, mijn duim op de achterkant houden. Jij doet dat niet, en het gaat ook goed zo te zien (je kan nog steeds tot 10 tellen

). Komt dat door de handschoen, de vorm van het handvat, of is het ook gewoon de beste methode zoals jij het doet?
Meerdere oorzaken.
Het handvat is dusdanig gevormd dat je er met je hand een goede grip op hebt, zowel in de gewone als in de "reverse" grip. Als dit niet genoegis, dan kun je de duim van je hand idd op de achterkant van de pommen leggen.
Echter omdat ik een "lanyard" gebruikte voorkom ik afschieten over het lemmet.
Het touw ( de lanyard) is vaak gemaakt van gevlochten paracord en daardoor sterk.
Voor deze test heb ik gewoon een stuk touw er 5 / 6 keer doorheen gehaald. Afgestemd op het formaat van mijn hand, maar wel zolang dat mijn hand niet verder kan glijden dan het handvat groot is.
Het gebruik van een lanyard heeft ook nog de functie dat men het mes los kan laten om iets met twee handen te doen. Het mes hoeft dan niet opgeborgen te worden, want het bungelt aan je pols. Tevens voorkom je zo dat je het mes kwijt raakt door het te laten vallen.
I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.
Miyamoto Musashi
Hans