[Artikel] Introductie in de krijgskunsten.

Plaats hier je reacties op je artikelen, sword reviews, enz. die op de homepage staan.
Hoofdpagina

[Artikel] Introductie in de krijgskunsten.

Berichtdoor Hoofdpagina » Do 27 Apr 2006 18:21

In dit artikel komen een aantal relatief bekende krijgskunsten (martial arts) aan bod. Het merendeel betreft oosterse vechtsporten, maar ook bekende westerse of verwesterde vechtsporten zijn hierin opgenomen
Lees meer...

Reageren, correcties of aanvullingen doorgeven kan in dit topic.

Jvdo

Reactie op "Introductie in de krijgskunsten"

Berichtdoor Jvdo » Do 28 Jun 2007 19:12

Allereerst zal ik mezelf even kort voorstellen: Ik ben Jeroen Matser, en beoefen nu ongeveer een jaartje Aikido & Iaido bij het CZOK in druten. Ik ben deze site al een tijd eerder toevallig tegengekomen, maar ik heb eigenlijk nooit de moeite genomen om me te registreren.

Ik vind het persoonlijk erg jammer om op deze manier mijn eerste bericht te beginnen, maar toch wil ik even reageren op het artikel op de hoofdpagina.

In het Aikido gedeelte staat dat Aikido gebaseerd is op "[...] Daito riu, jiujitsu en kenjutsu. [...]".
Ik weet niet of dat het eens spellingsfoutje is, maar zo ver ik weet is Aikidõ vooral gebaseerd op Daitõ Ryu Aikijiujitsu (kortweg Daitõ Ryu of Daitõ jujutsu), wat een vorm van jiujutsu is.
Voordat O'sensei (Morihei Ueshiba) in aanraking kwam met Daitõ Ryu Aikijiujitsu, heeft hij zich vooral gericht op het zwaardvechten (Kenjutsu). Zijn geschiedenis met het Kenjutsu komt vooral terug in de basishouding, de afstand (Ma-ai) en de shihõ-nage "worp" (vier richtingen worp).

Verder vertaal ik zelf O'sensei liever als "Grote leeraar" ipv "Grote meester", en vind ik het jammer dat de term "O'sensei" nergens terug komt, maar de vertaling ervan wel (als "De grote meester")

Verder mijn complimenten voor deze site, het ziet er erg netjes uit, en ik heb echt genoten van het gesprek over de bewzeringen van een Kris.

Keep up the good work!

[edit]
Ik kom er net achter dat er ook een topic bestaat over dit artikel, misschien kan een mod deze 2 topics samenvoegen?
[/edit]

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Do 28 Jun 2007 20:04

Samengevoegd voor je.

Allereerst: ik geloof je meteen. Waarom? Ik heb dat stuk geschreven aan de hand van wat ik begrepen heb van vrienden (ik doe zelf nl. geen Aikido) en informatie die ik her en der heb gevonden. Dat kort samengevat in eigen woorden leverde het stuk op. Ik ben natuurlijk wel kritisch geweest op de bronnen en was ervan overtuigd dat eea klopte, helaas blijkt dat niet zo te zijn.

Over de spelling: het is altijd de vraag hoe je de Aziatische termen juist naar het Nederlands vertaald en vooral spelt. En dan is er ook nog het verschil tussen de "witte" en "groene" spellingsrichtlijnen. Feitelijk weet niemand de juiste spelling, zelfs Van Dale niet. Ik ben dus maar uitgegaan van de gemene deler, welke nog steeds afwijkt van een groot deel van de meningen. Soit.
Wel gebruiken we zoveel mogelijk Nederlandse termen. Enerzijds omdat we een Nederlandstalige website zijn, anderzijds omdat we alles zo laagdrempelig als mogelijk willen houden. Stel je maar eens voor als iemand denkt dat Aikido misschien wel leuk is, maar door het gros van allerlei Japanse termen niets van het artikel begrijpt, hij snel weer terug naar Google gaat. Hierdoor zou een veelbelovende aspirant-aikidoka verloren kunnen gaan en dat is zonde. Waar mogelijk gebruiken we dus liefst Nederlandstalige termen.

Als jij nu echter een idee hebt om het artikel aan te vullen of te verbeteren: graag! Immers, hoe meer zielen hoe meer kennis. Als je zin hebt nodig ik je bij deze uit om een aangepast stuk volgens jouw visie hier te plaatsen, waarbij ik je dan wel vraag om bovenstaande (laagdrempeligheid en Nederlandse termen) in acht te nemen.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Jvdo

Berichtdoor Jvdo » Vr 29 Jun 2007 15:24

Ik heb het artiekel wat aangevuld en sommige delen veranderd. Helaas ben ik dyslectisch, en zullen er dan dus ook spellingsfouten in zitten. Verder ben ik beslist geen echte Aikido kenner, en er zullen dus ongetwijfeld ook inhoudelijke fouten in zitten. Ik moedig daarom ook iedereen aan om mij te verbeteren, dan leer ik er zelf ook weer wat van.

Verder heb ik geprobeerd rekening te houden met de criteria, maar omdat de meeste termen voor mijzelf duidelijk zijn, kan ik daar niet goed over oordelen.

Ook zijn er natuurlijk de bekende vraagstukken of Aikido (insert your favorite MA here..) een sport of een kunst is. Bovendien zijn de verschillende stijlen inhoudelijk op bepaalde gebieden nogal verschillend. Deze dingen heb ik bewust buiten beschouwing gelaten, om dat het eigenlijk niet relevant is, en het niets toevoegd aan het artiekel.

Mochten er opmerkingen en/of onduidelijkheden zijn, dan hoor ik ze graag.

Zie maar of je het wilt gebruiken of niet.

Aikido betekent eigenlijk: “de weg van harmonie”. Het is een verdedigingsport die in het begin van de twintigste eeuw is ontwikkeld door Morihei Ueshiba. De aikidoka’s noemen hem ook wel “O’sensei” ofwel "Grote leraar". Morihei Ueshiba heeft zich laten inspireren door de technieken van de Japanse Samoerai en zelfverdedigingkunsten of vechtsporten als Daito ryu aikijuijitsu(een bepaalde vorm van jiujitsu) en kenjutsu.

Aikido is een zachte stijl, dit wil zeggen dat het veel vloeiende bewegingen kent, en weinig tot geen stoten en trappen. De kern van aikido is zelfverdediging, maar Aikido heeft ook een aantal filosofische principes. Het is vaak aan de aikidoka zelf om te beslissen of hij/zij hier iets mee wil, en kan doen. Gevorderde Aikidoka’s zeggen wel eens dan Aikido hun manier van leven is geworden.

Een Aikidoka traint zijn of haar lichaam en geest ter verbetering van zichzelf, in eerste instantie om zichzelf te overwinnen, maar als het er op aan komt ook de tegenstander.
Aikido wordt zowel ongewapend als gewapend beoefend. Als er een wapen gebruikt wordt, is dat een (hard)houten zwaard (bokken), stok (jo) en mes (tanto). De ene school zal hier meer nadruk op leggen dan de ander. Ook worden soms er ontwapeningen geoefend.

Bij de ongewapende technieken wordt gebruik gemaakt van klemmen en/of worpen ter verdediging tegen een gewapende of ongewapende aanval. Klemtechnieken richten zich doorgaans op het pols-, elleboog- of schoudergewricht van de tegenstander om deze zodoende onder controle te kunnen houden. Een belangrijk element bij zowel klem- als werptechnieken is het uit evenwicht brengen van de aanvaller, in veel gevallen door gebruik te maken van diens eigen aanvalskracht en -beweging. Slechts bij enkele aikidoworpen wordt de tegenstander echt opgetild, meestal blijven de worpen relatief laag. Aikido is een kunst waarbij over het algemeen geprobeerd wordt om de kracht van de tegenstander tegen hem te gebruiken. Dit stelt een gevorderde aikidoka in staat om meerdere tegenstanders in een korte tijd te overwinnen. Bovendien en maakt het Aikido ook uitermate geschikt voor de fysiek minder sterken (vrouwen, kinderen maar ook ouderen). Aikido kent dus naast een aantal krachtige klemmen en worpen ook een hoop doorvoer technieken.

Afhankelijk van de leraar (sensei) of de stijl kan het accent meer liggen op soepelheid en ruime bewegingen of juist op een snelle, scherpe uitvoering van de techniek. Voorts leggen sommige stijlen een grotere nadruk op wapentechnieken terwijl anderen zich vooral toespitsen op de ongewapende technieken. Nog anderen zullen zich minder met het zuiver martiale aspect inlaten om meer aandacht te kunnen besteden aan de achterliggende filosofische principes.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Di 17 Jul 2007 18:32

Ziezo, met enige vertraging toch aangepast. Bedankt voor de input! :)

Ptah

Berichtdoor Ptah » Di 17 Jul 2007 19:08

Jvdo schreef: een sport of een kunst

Het woord/begrip "kunst" is me te beladen, dat wespennest laat ik maar voor wat het is. :wink:
Een "sport" is voor zover ik weet een spelletje met regels dat in wedstrijdverband beoefend wordt, en de training daarvoor.
De beoefenaar en/of zijn team kunnen puntjes scoren, winnen en kampioen worden.

Sport: schermen, judo, boksen etc.
Anders: katori shinto ryu, middeleeuws zwaardvechten, aikido

Van Dale:
sport (de ~, ~en)
1 lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Di 17 Jul 2007 20:11

Ik vind de term "sport of kunst" wel goed. Immers, het is een "martial art" ofwel, vrij vertaald: "krijgskunst".
En inderdaad wordt het als sport beoefend tegenwoordig, maar kijkend naar de geschiedenis liggen de wortels in de krijgskunst.

sjors

Berichtdoor sjors » Di 17 Jul 2007 20:38

Ik weet het niet; -kunst, -sport, -stijl?
Het gevecht als middel om te overleven maar dan met regels?

M.i. is het zo dat als het een zaak van leven of dood betreft het een interdict in termis is dat er concessies gedaan worden. Overlevings- en overwinningsstrategie is de basis van iedere gevechtsstijl die door het toepassen van regels om de tegenstander niet teveel te bezeren vanuit het overlevingsoogpunt gedegradeerd is tot sport die een devaluatie vormt van z'n oorsprong.
Ik heb in de tijd dat ik nog achter de bar stond, straatvechtertjes die nog nooit een sportschool van binnen gezien hadden, zwarte-banders en wedstrijdvechters volledig in elkaar zien rammen; op dat moment kreeg ik toch wel wat twijfels waar het uiteindelijk om ging... :(

Homo sapiens non urinat in ventum...

Ptah

Berichtdoor Ptah » Di 17 Jul 2007 20:57

sjors schreef:de tegenstander niet teveel te bezeren

Dat is een probleem wat altijd aan de orde is geweest natuurlijk.
De enige manier om om die beperkingen heen te werken is het toepassen van verschillende methodieken en simulatoren tegelijk, om zo toch tot een soort van volledig begrip te komen.

Dus bv het sparren met (of zonder!) hout, bamboe (tegenwoordig zelfs plastic) en bot staal op verschillende snelheden al dan niet met beschermende kleding, en het belagen van levenloze voorwerpen zoals kussens en zakken met handen en voeten, en het afslachten :wink: van pells en matjes e.d. met scherpe wapens.

Zodra je één van die methodes isoleert (bijvoorbeeld omdat het zo leuk is) en de rest negeert zijn we al aardig op weg richting devaluatie, en hoeven we er alleen nog maar wedstrijden in te organiseren.
Hopla, de "sport" is geboren.

Geen probleem verder maar zoals Sjors ook al zegt heeft dit verder niet persé meer met gevechtstechniek te maken.

Jvdo

Berichtdoor Jvdo » Di 17 Jul 2007 23:13

Zelf zie ik Aikido liever als een kunst, al is het maar omdat de bewegingen er sierlijk uit zien. Al is het maar omdat met zich dan realiseerd dat het geen spel is (eigenlijk ook weer wel, maar dat is het "spel" tussen twee Aikidoka die in principe eeuwig door kunnen gaan met bewegen). Aikido is in mijn ogen iets wat, net als alle andere krijgskunsten, serieus genomen moet worden, en niet gedachtenloos moet worden gedaan. (sterker nog, je moet het niet gedachtenloos doen, maar wel gedachtenloos kunnen).

Deze discussie is precies waarom ik dit buiten het artikel heb gelaten. Immers, het is machtig mooi om te zien hoe mensen hier op kijken, maar zeker niet belangrijk voor iemand die overweegt Aikido te gaan trainen!

Met de groeten uit het warme Amerika,
-- Jeroen

The Way of a Warrior cannot be encompassed
by words or in letters:
grasp the essence and move on toward realization!

--Morihei Ueshiba

Terug naar “Reacties op artikelen”