Hoi,
Ik zag je review en ik heb wat kleine opmerkingen. Laat ik voorop stellen dat het een mooi zwaard is voor een productie zwaard en dat ik dit betreffende zwaard nooit zelf in handen heb gehad.
Ik kom een behoorlijke tegenstrijdigheid tegen:
Het zwaard is gemaakt voor iai. Maar aangezien het zwaard een gewicht heeft van een "echte" shinken , is het zwaard niet geschikt voor intensief gebruik, omdat je je gewrichten er makkelijk mee kan overbelasten.
Juist iai shinken zijn geschikt voor intensief gebruik. Er wordt juist door iaidoka gezocht naar een geschikt zwaard voor intensief gebruik. In ander woorden, niet te zwaard, goede balans, liefst met hi. De balans en gewicht worden o.a. bepaald door de hi (en 't "fluit" zo leuk

). Anders krijg je naar verloop van tijd gewrichtsproblemen.
De reden dat het zwaard niet geschikt is voor iai kan door verschillende zaken:
1. het zwaard is aan de zware kant. ik zou een zwaard van dat gewicht niet goed kunnen hanteren (ik spreek uit ervaring). Als je zo’n scharminkel bent zoals ik dan levert dit behoorlijk wat problemen op.
2. de balans van het zwaard ligt er dicht bij de tsuba. Bij mij ligt de voorkeur rond de 15 à 20 cm vanaf te tsuba.
3. de kissaki is voor de meest iaidoka aan de lange kant. De meeste kiezen voor een Chu kissaki. Een enkeling voor een Ko of een O kissaki. Je ziet ze wel, een kwestie van smaak denk ik.
Voor de rest klinkt het als een mooi zwaard en een goede review.
Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.